Zmienią się taryfy biletowe ZTM


W 2013 roku wprowadzono ostatnie podwyżki cen biletów, natomiast rok później miała miejsce ostatnia kompleksowa zmiana taryfy ZTM w ramach wprowadzanego systemu PEKA. Jednocześnie bardzo istotnie wzrosły koszty organizacji komunikacji, która jest konsekwentnie rozbudowywana.

Wyższe koszty i brak zmian w cenach biletów spowodowały, że znacznie zmniejszyło się pokrycie kosztów transportu publicznego rosnącymi wpływami z biletów. O ile w 2015 roku pozwalały one sfinansować komunikację publiczną w blisko 43 procentach, to w minionym roku udział ten wyniósł zaledwie 36 procent. Tylko w 2019 roku Poznań dopłacił z budżetu do komunikacji publicznej ponad 331 milionów złotych. To najwięcej w przeliczeniu na mieszkańca spośród wszystkich dużych miast: Gdańska, Krakowa, Łodzi, Szczecina czy Wrocławia.

Jak wskazują władze miasta, w tym roku, z uwagi na konieczność sfinansowania przez Poznań zwiększonych – wskutek działań rządu – wydatków na oświatę i brak zapewnienia środków na to zadanie, nie ma możliwości dopłacania tak dużych kwot do komunikacji, jak w roku minionym. Wydatki w budżecie Poznania 2020 na dopłatę do transportu zostały zmniejszone o 15 mln zł. Utrzymanie wysokiego standardu przewozów, do którego przyzwyczaili się już mieszkańcy, jest możliwe, pod warunkiem uzupełnienia brakującej kwoty wpływami z biletów. Stąd konieczność podwyższenia cen.

 

Gdyby po stronie rządowej pojawiło się zapewnienie zrekompensowania Poznaniowi środków

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz