Poznań: przybędzie 150 km ścieżek


W ciągu sześciu lat Poznań zbuduje kompletną sieć tras rowerowych, a co 10 podróż po mieście będzie odbywała się rowerem – zakłada projekt Programu Rowerowego na lata 2016-2022 (2025). 5 października rozpoczną się konsultacje społeczne proponowanego układu korytarzy rowerowych w mieście. W środę odbyła się konferencja prasowa na ten temat.

 v3.1

Celem Wieloletniego Programu Rozwoju Ruchu Rowerowego jest zwiększenie udziału rowerzystów w ruchu ogólnym trzykrotnie w ciągu 8 lat. Do jego opracowania zobowiązała władze Poznania – uchwałą z 5 kwietnia tego roku – rada miasta. Projekt ma trafić w listopadzie na sesję. Wcześniej na jego temat będą mieli okazję wypowiedzieć się mieszkańcy. Z założeniami projektu można się już teraz zapoznać na stronie www.poznan.pl/konsultujemy. Dodatkowo, 6 października o godzinie 18.00  w Sali Białej Urzędu Miasta odbędzie się spotkanie informacyjne na temat programu. Konsultacje społeczne dokumentu będą trwały od 5 do 25 października.

v3.2

Obecnie w Poznaniu znajduje się ok. 140 kilometrów dróg i pasów dla rowerów. Podstawowym problemem jest brak spójności oraz ciągłości sieci, jak również wpływająca na bezpieczeństwo niezgodność części rozwiązań ze standardami dla infrastruktury rowerowej, a czasem nawet przepisami obowiązującymi w Polsce. Z tego powodu rower nie jest na dzień dzisiejszy masowym środkiem transportu w Poznaniu. Zbyt trudno poruszać się rowerem po mieście np. matce z dzieckiem, która powinna być jednym z głównych adresatów powstającej infrastruktury rowerowej.

Kompletne, wygodne trasy rowerowe to najbardziej skuteczny sposób motywowania mieszkańców do jazdy rowerem. Program Rowerowy zawiera zestaw tras, które łącznie z odcinkami już istniejącymi, a także zaplanowanymi wcześniej inwestycjami takimi jak Kładka Berdychowska i Wartostrada, utworzą spójny system umożliwiający poruszanie się po całym mieście w sposób bezpieczny, szybki i wygodny. Realizację projektu przewidziano na lata 2016 – 2022.

– Program składa się z zestawu wzajemnie połączonych korytarzy wraz ze wskazaniem, jak miałaby wyglądać trasa rowerowa biegnąca daną ulicą – mówi Wojciech Makowski, oficer rowerowy. – To nie są wszystkie trasy, które przydałyby się w Poznaniu. To szkielet, bez którego nie można wyobrazić sobie osiągnięcia dużego udziału rowerzystów w ruchu.

Autorzy projektu szacują, że w wyniku realizacji Programu Rowerowego w roku 2022 udział ruchu rowerowego w ruchu ogólnym wzrośnie z obecnych 4 do 10%. W 2025 roku na rowerach odbywać się będzie 12% wszystkich podróży po mieście. Osiągnięcie tych celów spowoduje znaczne oszczędności. Przy wzroście ruchu rowerowego do 10% w kieszeniach poznaniaków zostanie blisko 62,5 mln zł rocznie zaoszczędzone na paliwie samochodowym. Wzrost do 12% to już kwota rzędu 76 mln zł.

v3long

Podstawą do opracowania projektu były m.in. dane o gęstości zaludnienia, prognozy demograficzne i analiza planów rozwoju transportu publicznego. Najważniejsze były jednak obserwacje zachowań poznaniaków. Uwzględniono m.in. zapisy rzeczywistych przemieszczeń rowerowych zebranych w ramach wiosennej akcji European Cycling Challenge oraz badania natężenia ruchu rowerowego, przeprowadzone na przełomie maja i czerwca. W pracach brali udział członkowie Rady Rowerowej – działającego od kwietnia zespołu doradczego złożonego z urzędników, radnych i organizacji rowerowych.

Link do slajdów z konferencji.

https://prezi.com/o-bc8r1mpwqc/prezentacja-28-wrzesnia/?utm_campaign=share&utm_medium=copy

1 komentarz

  1. ewa pisze:

    I bardzo dobrze. Puszkarze niech gniją w tych swoich „samochodach”.

Dodaj komentarz