Premiera Gammy – nowego tramwaju z Biskupic


Modertrans Poznań zaprezentuje w piątek, na terenie zakładu w Biskupicach prototyp całkowicie niskopodłogowego tramwaju o nazwie Moderus Gamma. Jego konstrukcja i design do oficjalnej prezentacji są skrywane, więc  wcześniej o tym nowym tramwaju można było dowiedzieć się tylko z projektów, jak i zapowiedzi producenta.

mf20ac_DSC00238_małe

Jak informują przedstawiciele Modertransu, dzięki współpracy z Politechniką Poznańską pojazd zyskał wiele innowacyjnych rozwiązań, które zostaną przedstawione podczas spotkania. Tramwaj ma być w stu procentach niskopodłogowy, cichy i przyjazny pasażerom oraz… torowiskom.

W oficjalnej prezentacji nowoczesnego tramwaju ma uczestniczyć prezydent Miasta Poznania Jacek Jaśkowiak. Prezentacja Gammy będzie miała oprawę artystyczną,  m.in. w wykonaniu Kasi Szubert – Electrica Laser Violin.

Z pewnością prototypowy tramwaj pojawi się na torach, gdzie będzie testowany. Podobnie było w 2010 roku, kiedy przed zakupem 45 Solarisów Tramino, takie próby techniczne przechodził tramwaj Solarisa, jeżdżący do dziś – już na wielu liniach – w barwach srebrno-czerwonych. Tramwaj też testowany był ostatnio w Krakowie, który – podobnie jak Poznań – planuje zakup kolejnych nowych tramwajów.

Jeszcze wcześniej, w latach 2007-11, m.in. na poznańskiej linii 13 testowany był prototyp tramwaju Puma, produkcji Fabryki Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Tramwaj ten wrócił do producenta, który też chce z udoskonalonym wagonem niskopodłogowym zdobywać miasta z siecią tramwajową.

Poznańskie MPK w nowym przetargu ogłosiło zakup 50 tramwajów.  W ostatnim czasie dwa razy przesuwany był termin składania przez firmy ofert. Teraz wyznaczony został na 24 listopada. Przypuszczać należy, że Modertrans z nowym tramwajem, który zaprezentuje 18 listopada, będzie chciał wystartować w przetargu i rywalizować z innymi firmami, np. Pesą, Newagiem, czy Solarisem, który ostatnio w produkcji pojazdów szynowych zawiązał konsorcjum ze szwajcarskim Stadlerem. Te firmy oczywiście również muszą złożyć swoje oferty w przetargu, a o wygranej zadecyduje już nie tylko cena, ale też nowoczesne rozwiązania techniczne, m.in. przyjazne pasażerom, design, jakość wykonania, a także minimum 60 proc. niskiej podłogi w oferowanym tramwaju.

Modertrans ostatnio dostarczał poznańskiemu MPK zmodernizowane tatry, a także nowe  tramwaje Moderus Beta (25 proc niskiej podłogi). Jeździ ich 30. Będą następne, w tym wagony dwukierunkowe. Modertrans ma też dostarczyć kolejne tramwaje do Wrocławia. Pierwszych 6 już jest w tym mieście.

Tekst: Andrzej Świątek

Zdjęcie: Modertrans i Andrzej Świątek

 

 

 

Dodaj komentarz