Praca organiczna w życiu i na scenie


Współcześni mistrzowie pracy organicznej żyją pośród nas. Wystarczy, abyśmy potrafili ich dostrzec i co najbardziej istotne – czerpać z bogactwa obywatelskich tradycji regionu Wielkopolski, w których praca organiczna przyjmuje wymiar inspiracji myśli i działań. Przekonaliśmy się o tym za sprawą uroczystego koncertu „Cegielskiemu, Bojanowskiemu, Jackowskiemu – In memoriam”, który odbył się 9 grudnia w Sali Lubrańskiego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Cegielskiemu, Bojanowskiemu, Jackowskiemu – In memoriam 18

Na to ważne dla tak lokalnej jak i ogólnopolskiej kultury wydarzenie, zaprosiło Stowarzyszenie „Gloria In Musica” oraz Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Honorowy patronat objął marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak.

Na scenie…

Wśród wykonawców koncertu mogliśmy podziwiać takie osobowości, których twórcza postawa jest współczesnym przykładem aktualności prezentowanych na scenie tekstów, muzyki, w tym wartości ważnych dla regionu Wielkopolski. Aktorskimi interpretacjami tekstów zaciekawili: Zbigniew Grochal (jako bł. Edmund Bojanowski), Andrzej Lajborek (Maksymilian Jackowski) i Aleksander Machalica (Hipolit Cegielski). Swoją drogą nie tak często można zobaczyć tych trzech „muszkieterów słowa” na jednej scenie w przedstawieniach poza teatralnych. Melodykę przeżyć podkreśliły kompozycje w wykonaniu dwóch chórów: „Cantanti” pod batutą Michała Sergiusza Mierzejewskiego i „ProVobis” kierowanego przez Jacka Pawełczaka. Dynamikę przeżyć wzmocniły dźwięki Capelli Zamku Rydzyńskiego i trąbki Mieczysława Leśniczaka. Na fortepianie zagrał Przemysław Witek. Ci, którzy go znają, wiedzą, że jego interpretacje kompozycji na ten instrument, niosą w sobie wiele ciekawych zaskoczeń dla słuchaczy przyzwyczajonych do klasyki – powiedziała jedna z osób przybyłych na koncert. Niewątpliwie interesująca była barwa głosu sopranu Marii Jaskulskiej-Chrenowicz. Całość wybrzmiała pod opieką wokalną Benigny Jaskulskiej oraz w twórczej wizji reżysera i realizatora Marka Różańskiego, Prezesa Stowarzyszenia „Gloria In Musica”.

W życiu…

Koncert mógł odbyć się dzięki dofinansowaniu z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w ramach zadania publicznego „Wzmacnianie kapitału społecznego poprzez rozwój społeczeństwa obywatelskiego – wzmocnienie świadomości o wartości i znaczeniu samorządności obywatelskiej, w oparciu o kulturę pamięci i tożsamość Wielkopolski oraz miejsca dziedzictwa lokalnego i ich opiekunów”.

Projekt zrealizowano w ramach Dni Kultury Solidarności 2015. W tej perspektywie był on syntezą dokonań wykonawców zadań z poprzednich lat. Nawiązywał do ich dotychczasowego dorobku, w tym do „Karty Solidarności”, która jest genius loci obszaru kultury pamięci i edukacji obywatelskiej oraz Programu Kultura Pamięci-Tożsamość Wielkopolski.

Na to wydarzenie na pewno warto było przyjść. Dlaczego? Praca organiczna była w nim prezentowana nie jako coś dawnego, nie jako legenda, ale jako wartość sama w sobie – ważna dla czasów obecnych. Doskonałą syntezą różnych sposobów interpretacji jej etosu okazało się być widowisko teatralno-muzyczne o charakterze społeczno-patriotycznym.

Co więcej, w finale wydarzenia dr. Marian Król, prezydent Towarzystwa im. Hipolita Cegielskiego wręczył trzy Srebrne Medale „Labor Omnia Vincit” – „Praca Wszystko Zwycięża” takim osobowościom jak: Marek Różański, Andrzej Lajborek i Aleksander Machalica.

W kontekście budowania lokalnej świadomości – treści zawarte w wydarzeniu, pozostają do dziś rzetelnym i ciekawym materiałem edukacyjnym dla młodzieży szkolnej, gimnazjalnej, czy też dla studentów. Natomiast dla osób, które są świadkami historii, z racji swojego wieku, przedstawienie było okazją do przypomnienia sobie tego, co stanowiło niegdyś o młodości (pomyślności) ich działań.

I jeszcze jedna rzecz – walor stricte literacki. Teksty recytowane w widowisku odnalazły swoją tożsamość w literaturze opisującej postaci i dzieła tytułowych bohaterów. Co więcej, niektóre z nich były specjalnie napisanymi na potrzebę tego zadania publicznego, dialogami i wierszami prezentującymi współczesną literaturę. Opiekę merytoryczną nad wydarzeniem od strony właściwego upamiętniania etosu pracy organicznej objęło Towarzystwo im. Hipolita Cegielskiego.

Między wyobraźnią sceny a oklaskami publiczności…

Warto zaznaczyć, że wspomniany kontekst artystyczny znalazł uzasadnienie w społecznym  zapotrzebowaniu na wykonanie tego typu zadania publicznego. Wpisał się on w takie emblematy działań jak: potrzeba zorganizowania wydarzenia artystycznego o wymiarze ponadlokalnym z szerokim gronem uczestników i beneficjentów, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i młodzieży; potrzeby organizacji wydarzenia w innowacyjny sposób podchodzącego do zagadnienia tworzenia społeczeństwa obywatelskiego i edukacji obywatelskiej, nawiązującego do doświadczeń Wielkopolski w tym obszarze; potrzeby wykonania innych działań edukacyjnych, np. nakręcenie filmu z przebiegu koncertu i przygotowań do niego, który stanowiłby uzupełnienie lekcji historii i wiedzy o społeczeństwie.

Dominik Górny

Zdjęcia Hieronim Dymalski

Dodaj komentarz