Pestka została oddana do użytku na przełomie stycznia i lutego 1997 roku. 30 stycznia tego roku nową trasą pojechali pierwsi pasażerowie. Była to wówczas najnowocześniejsza trasa szybkiej komunikacji miejskiej w Polsce. Mieszkańcy Piątkowa i Winograd zyskali nową jakość podróżowania transportem publicznym, a Poznań nowy symbol kojarzony z miastem.
Oficjalna inauguracja i przecięcie wstęgi odbyła się na przystanku Kurpińskiego. Fot. MPK Poznań/M. Strenk.
– Trasa Pestki to od ćwierć wieku kręgosłup komunikacyjny północnego Poznania. Dzięki niej kilkadziesiąt tysięcy osób dziennie wybiera tramwaj zamiast samochodu, by dostać się do szkoły czy pracy. To najlepszy sposób, by z Winograd czy Piątkowa dojechać do centrum – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – W tym roku północ miasta zyska wzmocnienie komunikacyjne w postaci trasy tramwajowej na Naramowice. Po jej uruchomieniu przyjdzie czas na gruntowny remont PST, by podróżowanie na tej trasie było komfortowe i bezpieczne – dodaje prezydent.
– Tramwaje stanowią rdzeń systemów transportowych w aglomeracjach miejskich. Są ekologiczne i pozwalają w efektywny sposób przewozić duże potoki pasażerskie w relatywnie krótkim czasie. Poznań od lat inwestuje w rozwój sieci komunikacji tramwajowej. Poznański Szybki Tramwaj to jedna z najnowocześniejszych w Polsce bezkolizyjnych tras tramwajowych, która od 25 lat zapewnia sprawne przemieszczanie się i trudno bez niej wyobrazić sobie miasto. To bardzo ważny jubileusz i zarazem początek nowego rozdziału dla PST – zaznacza Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.