Poznański producent tramwajów ma nowe kontrakty


Modertrans z Poznania i Biskupic unowocześni 45 tramwajów typu 105 Na dla aglomeracji górnośląskiej. Ofertę Poznania wybrały Tramwaje Śląskie.

W przetargu startowało jeszcze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Łodzi, które także wykonuje modernizacje tramwajów. Dla Tramwajów Śląskich oferta Modertransu okazała się korzystniejsza. Tramwaje dla Katowic, Gliwic, Będzina i Bytomia będą przypominały poznańskie Alfy, które przebudowane zostały z wagonów typu 105 Na.

To już drugi większy kontrakt firmy z Poznania na unowocześnienie starych tramwajów. W kwietniu bieżącego roku zakończyła się dostawa 46 zmodernizowanych tramwajów typu Beta MF 01 dla Gdańska. Te używane wagony wysokopodłogowe gdański przewoźnik sprowadził z Dortmundu. Modertrans przebudował je, wstawiając nowy, środkowy człon z niskopodłogowym wejściem.

Tramwaje Modertransu jeżdżą też w Szczecinie (typ: Alfa) i oczywiście w Poznaniu. „Moderusów” (tak je popularnie się nazywa) z wysoką podłogą kursuje w barwach MPK w zestawach dwuwagonowych w sumie 40; a z niską podłogą ( typ: Beta MF 02 AC) na razie 9, choć planowane są kolejne dostawy, a docelowo ma być ich 24.

Warto wspomnieć, iż Modertrans zmodernizował jedną z poznańskich Tatr (numer 405); a także wspólnie z nowosądecką firmą Newag chce budować niskopodłogowe tramwaje dla Olsztyna. Wprawdzie oferta tego konsorcjum została wybrana przez komisję przetargową, ale odwołały się od niej firmy konkurencyjne i jeszcze nie wiadomo, kto zostanie ostatecznym zwycięzcą w dostawach 15 tramwajów dla Olsztyna. Miasta, które od podstaw budować będzie linię tramwajową (po pół wieku nieobecności w nim). Jeśli Modertrans i Newag wygrają przetarg, a Urząd Zamówień Publicznych nie stwierdzi żadnych nieprawidłowości przetargowych, tramwaj dla Olsztyna będzie nową konstrukcją, inną zupełnie od tych, które jeżdżą po Poznaniu z logo Moderusa.

Tekst i zdjęcie: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz