Poznańska firma modernizuje wagony


18 kwietnia br. PKP Intercity odebrało pierwsze wagony z puli 20 modernizowanych w poznańskiej Fabryce Pojazdów Szynowych. Łącznie, do lipca br. do przewoźnika wróci ich aż 68. Będą dostosowane do prędkości 160 km/godz. i wyjadą na trasę Przemyśl – Szczecin, skracając podróżnym czas przejazdu o prawie 4 godziny.

Zmodernizowane_wagony_Fot_PKP_IC

W lipcu zeszłego roku zostały podpisane umowy na modernizację 68 wagonów dla PKP Intercity. Poznańska fabryka oddała dziś pierwsze przedziałowe wagony drugiej klasy. Odnawiane są wagony pasażerskie przeznaczone do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Poznań – Szczecin pociągami kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe). Kluczowym elementem modernizacji jest dostosowanie taboru do prędkości 160km/h, dzięki czemu czas przejazdu, po remoncie tras, dla pociągów kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin skróci się o 222 minuty.

Wśród 68 wagonów modernizowane są zarówno te pierwszej, jak i drugiej klasy. Pozostałe będą sukcesywnie oddawane do wakacji. W ramach napraw zostaną odnowione, pojawią się w nich udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, dodatkowe stojaki dla rowerów, a część zostanie przystosowana do świadczenia usług gastronomicznych. Wszystkie wagony zostaną wyposażone w klimatyzację, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej.

– Pierwsze wagony wkrótce wyjadą na tory. Do końca 2015 roku liczba nowych, zmodernizowanych wagonów PKP Intercity będzie niemal dwukrotnie wyższa, niż tych starszego typu. Dla pasażerów oznacza to zdecydowana poprawę komfortu podróżowania. Do tego, w kolejnych latach zakończą się remonty tras a nasze pociągi będą mogły rozwijać wyższe prędkości, co znacznie skróci czas jazdy na niektórych odcinkach – mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Łączna wartość modernizacji to prawie 180 mln złotych. Zamówienie realizują: poznański H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., nowosądecki NEWAG S.A. oraz konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. wraz z firmą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. Wykonawcy mają 12 miesięcy na dostarczenie wszystkich zmodernizowanych wagonów.

Modernizacja 68 wagonów jest realizowana w ramach programu „Odnowa taboru PKP Intercity S.A. dla relacji Przemyśl – Szczecin”. Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia – modernizacji 68 wagonów – to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.

Drugim etapem programu, również realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Unii Europejskiej „Infrastruktura i Środowisko 2007 -2013” jest przetarg wart 390 mln złotych na modernizację 150 wagonów mających kursować na trasie Przemyśl – Szczecin. Aktualnie złożone oferty poddawane są analizie formalnej. Jest to największa inwestycja modernizacyjna w historii PKP Intercity.

Kolejnym projektem PKP Intercity mającym na celu usprawnienie komunikacji pomiędzy dużymi miastami w całej Polsce, a także skrócenie czasu podróży i ułatwienie dostępu osób niepełnosprawnych do transportu kolejowego, jest przetarg na zakup 20 nowoczesnych składów zespołowych, które mają rozwijać prędkość nie mniejszą niż 160 km/h. Projekt wart jest 1,5 mld złotych brutto, co czyni go drugim największym projektem inwestycyjnym PKP Intercity S.A w historii, ustępując miejsca jedynie kontraktowi na pociągi Pendolino. Nowoczesne składy mają kursować na trasach Warszawa – Bydgoszcz, Olsztyn – Kraków, Gdynia Katowice (przez Łódź) oraz Kraków – Szczecin (przez CMK, Łódź, Poznań).

W październiku ubiegłego roku Spółka PKP Intercity podpisała umowę z poznańskim producentem na zakup 25 nowych wagonów pasażerskich. Wykonawca ma 18 miesięcy na realizację zamówienia. Wartość kontraktu wyniesie 175 029 000,00 zł brutto z czego połowa środków ma pochodzić z UE. Z nowoczesnych wagonów już od 2014 roku skorzystają podróżni w pociągach TLK na trasie Wrocław – Poznań – Bydgoszcz – Gdynia. Był to pierwszy tak duży zakup wagonów spółki PKP Intercity od 2008 roku.

PKP Intercity aktualnie realizuje projekty taborowe na kwotę 4,1 mld zł. W realizacji inwestycji taborowych przewoźnik aktywnie wykorzystuje środki Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. W 2012 roku PKP Intercity zrealizowało naprawy rewizyjne ponad 900 wagonów, 150 lokomotyw i ponad 800 zestawów kołowych. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik będzie dysponować: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi oraz 20 nowoczesnymi EZT.

H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. od wielu lat dostarcza zarówno nowe wagony jak i wykonuje modernizacje i remonty wagonów dla PKP Intercity. Obecnie FPS realizuje także Umowy na wykonanie modernizacji oraz naprawy rewizyjne wagonów, które opiewają na kwotę ok. 74 mln zł. FPS realizuje również Umowę na dostawę 25 nowych wagonów dla PKP Intercity, której wartość wynosi 175 029 000,00 zł brutto. Spółka cały czas rozwija i poszerza paletę wyrobów i usług na rzecz różnych usługobiorców w kraju i za granicą. Wieloletnie i bogate doświadczenie w zakresie konstruowania i produkcji taboru kolejowego pozwala na wykonanie wszelkiego rodzaju zamówień przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

Dodaj komentarz