Poznań potrzebuje śmielszej strategii rozwoju


Już po raz trzeci firma doradcza PwC przygotowała „Raport o polskich metropoliach”, analizujący sytuację społeczno-gospodarczą w dwunastu dużych miastach Polski, należących do Unii Metropolii Polskich. Zdaniem autorów raportu najmocniejszą stroną Poznania są m.in. dobrze zarządzane finanse miasta, wysoka jakość kształcenia wyższego oraz czyste środowisko. Potencjał rozwojowy miasta jest jednak dużo większy.

Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Raport stanowi trzecią z kolei, dokonaną przez PwC ocenę szans i wyzwań rozwojowych stojących przed polskimi metropoliami.

Poprzednie dwa raporty zostały przedstawione w latach 2007 i 2011, wzbudzając powszechne zainteresowanie i stanowiąc zachętę dla pogłębionej dyskusji na temat strategii rozwojowej. Europa potrzebuje silnych miast i regionów, w których dobrze się żyje – to stwierdzenie, stanowiące myśl przewodnią „Karty Lipskiej” przyjętej przez Unię Europejską w roku 2007, może stanowić motto dla wszystkich tych opracowań.

Autorzy raportu oszacowali wielkość kapitału rozwojowego, jakim dysponują polskie miasta. Zgodnie z metodyką opracowaną przez PwC, kapitał został podzielony na siedem składowych, nazywanych „siedmioma kapitałami” i odnoszących się do poszczególnych obszarów rozwoju, tj. finansów, inwestycji, infrastruktury, instytucji, wizerunku, ludzi i jakości życia.

Zdaniem ekspertów PwC Poznań wyróżnia się na tle innych miast tradycyjnymi atutami, takimi jak przedsiębiorczość i etos pracy. Dzięki temu miasto kojarzone jest jako najlepszy rynek pracy, co potwierdza raport wskazując, że Poznań ma najniższą stopę bezrobocia spośród 12 przebadanych metropolii. Do mocnych stron Poznania należą także dobrze zarządzane finanse miasta, jak również bardzo wysoka jakość kształcenia wyższego i czyste środowisko. Najlepiej rozwiniętym spośród siedmiu opisanych kapitałów Poznania jest kapitał ludzki. Znacznie ponad średnią dla 12 badanych metropolii wyrasta także kapitał dotyczący wizerunku miasta.

Pomimo szeregu zalet Poznania wyzwaniem dla miasta jest umiarkowana aktywność społeczeństwa oraz sprawność funkcjonowania instytucji miejskich. Pożądany efekt może zapewnić współpraca oraz zwiększenie efektywności procedur administracyjnych. Do listy wyzwań należy też dopisać poprawę funkcjonowania służby zdrowia, edukacji średniej oraz stanu komunikacji publicznej.

Polskie metropolie są lokomotywami rozwoju całego kraju, a od ich sukcesu zależy w największym stopniu rozwój społeczno-gospodarczy regionów. W przeanalizowanych przez nas 12 metropoliach wytwarzanych jest aż 34% całkowitego PKB; jeśli spojrzelibyśmy szerzej, na całe obszary metropolitalne, to wskaźnik ten wzrasta aż do 54%. Poznań, ze wzrostem PKB na poziomie 28% w latach 2004-2012, wypada nieco słabiej niż średnia dla wszystkich analizowanych metropolii, która wynosi 34%. Poznań potrzebuje bardziej śmiałej strategii rozwoju, wyeksponowania swoich atutów i przyciągnięcia większej liczby inwestorów, bo potencjał jest ogromny. Warto zastanowić się, jak sprawić, by w perspektywie 15-20 lat Poznań można było porównywać z takimi miastami jak Frankfurt czy Monachium” – podsumowuje Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC i współautor raportu.

Pełna treść raportu jest dostępna na stronie www.pwc.pl/miasta2015.

 

Dodaj komentarz