„Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040” stanowi SUMP dlastolicy Wielkopolski oraz gmin Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego (MOF) Poznania i ma służyć poprawie mobilności mieszkańców, jakości życia oraz dążenia do zrównoważonego transportu. Jednym z głównych celów dokumentu jest zmniejszenie negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych. Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku.
„Plan Zrównoważonej Mobilności dla Metropolii Poznań do roku 2040” powstał przede wszystkim dla mieszkańców. Ma spełniać ich potrzeby w zakresie transportu publicznego, dlatego istotne elementem były konsultacje. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się spotkania, na które zaproszeni byli wszyscy mieszkańcy Metropolii Poznań (czyli gmin: Buk, Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Oborniki, Pobiedziska, Poznań, Puszczykowo, Rokietnica, Skoki, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Śrem, Tarnowo Podgórne).
7 podstawowych korzyści dla mieszkańców z wprowadzenia Planu Zrównoważonej Mobilności:
stworzenie spójnej sieci infrastruktury rowerowej (tras i ścieżek rowerowych), w kontekście komunikacyjnym, jak i turystycznym;
atrakcyjniejsza i bardziej dostępna komunikacja zbiorowa, zapewnienie wszystkim mieszkańcom obszaru Metropolii Poznańskiej takich opcji transportowych, które umożliwiają łatwy dostęp do celów podróży i usług;
wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym, w szczególności pieszych i rowerzystów;
zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego;
redukcja zanieczyszczenia powietrza i hałasu, emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii;
powstawanie nowych centrów przesiadkowych oraz parkingów „parkuj i jedź”;
pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców i gospodarki.