Poznań dla poprawy bezpieczeństwa pieszych


Doświetlanie i aktywne przejścia dla pieszych

Lista przejść do priorytetowego doświetlenia została opracowana na podstawie policyjnej listy wypadków na przejściach dla pieszych w Poznaniu, kontroli okresowych MIR i zgłoszeń rad osiedli i mieszkańców.

Aby poprawić bezpieczeństwo pieszych na przejściach, wprowadza się tzw. oznakowanie „aktywne”. Polega ono na zamontowaniu detektora, który w momencie zbliżania się pieszego do krawędzi jezdni uruchamia odblaski zatopione w asfalcie oraz umiejscowione po obu stronach przejścia listwy pulsujące światłem.

Doświetlenie przejść dla pieszych oraz oznakowanie aktywne pojawiło się w następujących lokalizacjach: ul.Droga Dębińska przy nr 27, ul. Główna przed Krańcową, al. Wielkopolska od Klin do Parku Sołackiego oraz ul. Arnikowa.

W trakcie procedury przetargowej znajdują się przejścia dla pieszych zlokalizowane na ulicach: Naramowicka przy skrzyżowaniu z ul. Jasna Rola, Bolka (przy posesji nr 166, 176, 216), Krygowskiego przy skrzyżowaniu z ul. Skałkowskiego, Piątkowska przy Koronnej / Nasiennej oraz przy wjeździe do dyskontu przy ul. Milczańskiej 18.

W tym roku zamontowano aktywne oznakowanie przy ulicach:Droga Dębińska przy pływalni, Gnieźnieńska 21, Grunwaldzka / Marszałkowska, Główna przed Krańcową, Murawa przy Castoramie, Estkowskiego przy Katedrze oraz Dąbrowskiego / Szamotulska.

Wymiana i montaż nowej infrastruktury

Zarząd Dróg Miejskich w 2019 roku, w ramach środków własnych oraz pozyskanych od Rad Osiedli czy budżetu obywatelskiego, przeznaczył kwotę 1,87 mln zł na wymianę i montaż nowej infrastruktury, tj. na wymianę barierek w okolicy szkół i przejść dla pieszych oraz na progi zwalniające. Zamontowano m.in. 1000 słupków, 460 mb barierek, a także za ok 300 tys. zł wymalowano 450 mb barierek i słupków. W 56 lokalizacjach zamontowano – na wniosek rad osiedli i dzięki poprawkom radnych miejskich – progi zwalniające za ok 750 tysięcy zł.

W 33 lokalizacjach – dzięki projektom z Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego „Urbanator dla Rataj” oraz „Bezpieczna grunwaldzka droga do szkoły i przedszkola – zamontowano progi zwalniające (Grunwald – 415.000 zł, Rataje – 375.000 zł). Ustawiono także 30 luster poprawiających widoczność.

Działania inwestycyjne miasta

Zmiany stałych organizacji ruchu, poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort poruszania się wszystkich uczestników, następują także w ramach realizowanych przez miasto inwestycji drogowych. Te najważniejsze realizowane w 2019 r. to: Święty Marcin, most Lecha, GTR, plac Kolegiacki, droga rowerowa wzdłuż Grunwaldzkiej, ul. Jackowskiego, ul. Palacza oraz ul. Mickiewicza.

Działania Miejskiego Inżyniera Ruchu

Przez ostatnie cztery lata biuro Miejskiego Inżyniera Ruchu zatwierdziło 2100 projektów stałej organizacji ruchu, z czego tylko od kwietnia tego roku siłami własnymi MIR przygotował ich – 131.

– Wprowadzając stałe organizacje ruchu skupiamy się przede wszystkim na zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego – podkreśla Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. – Zmiany mają na celu zwiększenie wzajemnej widoczności i ograniczenia prędkości pojazdów, a także poprawę komfortu poruszania się pieszych m.in. poprzez przesunięcie parkowania z chodnika na jezdnię.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz