Pożegnań z neoplanami ciąg dalszy


Jak ten czas ucieka! Po siedemnastu latach codziennej eksploatacji przyjdzie w Poznaniu czas pożegnań z ostatnimi autobusami niskopodłogowymi – 12 metrowej długości, trzydrzwiowymi neoplanami (N4016).

Wraz z autobusami tej samej marki (oznaczone N4009), ale 9-metrowej długości i dwudrzwiowych, a także pojazdami (N4020) 15-metrowymi (z trzema osiami) i 5 przegubowymi (N4021td) były pierwszymi niskopodłogowymi kursującymi na trasach poznańskiego MPK.

Z 22 neoplanami 9-metrowymi MPK rozstało się w ubiegłym roku. Teraz z trasy rozpocznie się wycofywanie 12-metrowych pojazdów tej marki. Zastąpione zostaną kolejnymi dostawami solarisów. Od kilku lat po Poznaniu jeżdżą wyłącznie autobusy niskopodłogowe, w tym obok wspomnianych neoplanów, a także manów zdecydowana większość solarisów. Poznań był pierwszym miastem w Polsce, w którym miejska komunikacja autobusowa oparta była całkowicie o pojazdy niskopodłogowe.

Neoplany (montowane w Bolechowie) zapoczątkowały w latach 1996 i 1997„epokę” autobusów niskopodłogowych w Poznaniu. Jak wynika z danych poznańskiego MPK 12-metrowych autobusów tej marki miasto zakupiło 32 sztuki, 15-metrowych – 19, a przegubowych – 5 (z 2000 roku). Po latach eksploatacji wiele już zjechało z tras; pozostały jeszcze 12- i 18 metrowe neoplany. Te spotkać można głównie  na liniach obsługujących północne dzielnice miasta; ale wcześniej kursowały także na innych trasach po całym Poznaniu. Pojazdy te stacjonowały w zajezdni przy ul. Pustej.

Symboliczne pożegnanie z 12-metrowymi neoplanami odbędzie się jutro, w sobotę 12 października (w godzinach 10 -16) na dworcu autobusowym na Ratajach. Tego dnia jeździć będą na trasie linii 81, czyli tej, obsługiwaną także przed 17 laty.  W jednym z autobusów będzie można poznać historię neoplanów  w Poznaniu. Pożegnanie z tymi autobusami zorganizowało MPK wspólnie z Klubem Miłośników Pojazdów Szynowych.

Warto przypomnieć, iż pierwsze neoplany 12-metrowe, z którymi przyjdzie się rozstać otrzymały numery boczne od 1301 wzwyż; potem zmieniono im oznaczenie na 1501 wzwyż. Ciekawostką może być również to, iż na przykład jeden z tych poznańskich neoplanów promocyjnie kursował przez krótki czas 16 lat temu w Pile, gdy tamtejszy MZK także był zainteresowany zakupem niskopodłogowych  autobusów. W sumie kupiło 10 neoplanów – dwa N4009 i osiem N4016. Większość tych pojazdów nadal można spotkać na tamtejszych trasach.

Tekst i zdjęcie: Andrzej Świątek

Dodaj komentarz