Więcej informacji o ekspertkach:
dr Jowita Wycisk – psycholożka i kulturoznawczyni. Pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Psychologii Osobowości Instytutu Psychologii UAM. Autorka publikacji i badań na temat zagadnień LGBT w psychologii, takich jak: psychologiczne konsekwencje i strategie radzenia sobie z homofobią, postawy psychologów wobec pracy z rodzinami LGBT. Pomysłodawczyni i współorganizatorka konferencji „Dziecko zagrożone homofobią”. „Homoseksualność w rodzinie a polityka społeczna miasta”, współorganizowanej przez Urząd Miasta Poznania, Instytut Psychologii UAM i Stowarzyszenie Grupa Stonewall.
W latach 2001-2006 związana ze Stowarzyszeniem Kobiet KONSOLA, w ramach którego współorganizowała dwa cykle edukacyjne pt. „Wprowadzenie do gender studies” oraz konferencje i projekty o tematyce feministycznej i genderowej. Od 2017 r. współpracuje ze Stowarzyszeniem Grupa Stonewall, gdzie organizuje pomoc psychologiczną dla osób nieheteronormatywnych i ich bliskich. Od 2018 r. współpracuje z gdańskim Stowarzyszeniem na rzecz Osób LGBT Tolerado, biorąc udział w międzynarodowym projekcie „Doing Right (s)”, którego celem jest opracowanie programu szkoleń przygotowujących do pracy z rodzinami LGBT w dziedzinie edukacji, opieki zdrowotnej, prawa i pracy socjalnej.
Dominika Sadowska – prawniczka, certyfikowana trenerka z obszaru zarządzania różnorodnością, przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w Strefie Różnorodności. Mediatorka w Polskim Centrum Mediacji i Centrum Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Pełniła rolę doradcy przedakcesyjnego w projekcie „Wzmacnianie polityki antydyskryminacyjnej”, realizowanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów; zastępcy polskiego przedstawiciela w Komitecie Programowym Wspólnotowego Programu Działań na rzecz Przeciwdziałania Dyskryminacjioraz członkini Komitetu Doradczego ds. realizacji Europejskiego Roku Równych Szans dla Wszystkich przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej. Uczestniczyła w opracowaniu Modelu na rzecz Równego Traktowania w Gdańsku, koordynowała opracowanie m. in. strategii antydyskryminacyjnej dla Warszawy (na zlecenie Gabinetu Prezydenta Warszawy),Krajowego Programu Przeciwdziałania Dyskryminacji Rasowej, Ksenofobii i Związanej z Nimi Nietolerancji dla KPRM i okresowych sprawozdań do ONZ z realizacji przez Polskę konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji rasowej. Współpracowała z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych, Radą Europy, Komisją Europejską, Międzynarodową Organizacją ds. Migracji, Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń i licznymi organizacjami pozarządowymi.
Prof. Baha Kalinowska-Sufinowicz – doktorka habilitowana nauk ekonomicznych, profesorka nadzwyczajna w Katedrze Makroekonomii i Badań nad Rozwojem na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu, a także Pełnomocniczka Rektora ds. Równego Traktowania. Autorka 118 publikacji naukowych i dydaktycznych w języku polskim i angielskim, w tym książek: „Dyskryminacja kobiet na polskim rynku pracy”oraz „Polityka społeczno-gospodarcza państwa wobec pracy kobiet”. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na: makroekonomii, rynku pracy, nierównościach społecznych i dyskryminacji ekonomicznej kobiet, absolwentów, osób młodych i z niepełnosprawnością. Uczestniczka projektów unijnych, była m.in. koordynatorką merytoryczną projektu „FLEXCORE – wielopłaszczyznowa promocja elastycznego rozwoju zawodowego w oparciu o ideę flexicurity w Wielkopolsce oraz ekspertką ds. flexicurityw projekcie „MAM DZIECKO-PRACUJĘ. Analiza, testowanie oraz wdrożenie innowacyjnych rozwiązań wspomagających godzenie życia zawodowego i prywatnego w Wielkopolsce, opartych na idei flexicurity”.
Dr Izabela Czerniejewska – Specjalistka ds. uczniów imigrantów w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Od wielu lat interesuje się tematyką migracji, wielokulturowości i edukacji wielokulturowej, szczególnie powiązań edukacji z migracjami. Autorka książki „Edukacja wielokulturowa. Działania podejmowane w Polsce” (2013) i licznych artykułów naukowych dotyczących tematyki migracji. Zaangażowana badaczka, uczestniczyła w badaniach naukowych dotyczących integracji cudzoziemców, uchodźców oraz migracji powrotnych do Polski. Prezeska Fundacji Centrum Badań Migracyjnych, koordynatorka punktu informacyjnego dla cudzoziemców w Poznaniu Migrant Info Point (MIP). Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, prowadzi krajowe i międzynarodowe projekty, szkolenia i warsztaty w tematyce wielokulturowej i migracyjnej.
Dr Iwona Chmura – Rutkowska – doktor nauk humanistycznych, pedagożka, socjolożka. Adiunktka na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu. Bada i analizuje społeczno-kulturowe uwarunkowania kształtowania (się) tożsamości rodzajowej (gender), skutki stereotypów i uprzedzeń związanych z płcią w edukacji, problem przemocy ze względu na płeć oraz dyskursy kobiecości i męskości w kulturze popularnej, programach i podręcznikach szkolnych oraz potocznych narracjach. Realizuje projekty badawcze, edukacyjne i społeczne z zakresu problematyki dyskryminacji ze względu na płeć, np. „O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w dziejach, w świetle analizy polskich podręczników do nauki historii”, „Gender w podręcznikach”, „Kontrola realizacji prawa młodzieży do edukacji seksualnej w Polsce”, „Partnerstwo na rzecz elastycznych form pracy i rozwoju zawodowego rodziców”, „Rówieśnicza przemoc motywowana stereotypami i uprzedzeniami związanymi z płcią”, „Lights, Camera and Action Against Dating Violence”, „Mądrość, odwaga, entuzjazm. Pierwsze uczone Uniwersytetu Poznańskiego (1919-1939)”. Współpracuje z placówkami oświatowymi, agendami państwowymi oraz organizacjami pozarządowymi w obszarze problematyki edukacji równościowej. Autorka i edukatorka zajęć i warsztatów antydyskryminacyjnych dla nauczycieli/ek oraz młodzieży. Członkini Rady Naukowej Interdyscyplinarnego Centrum Badań Płci Kulturowej i Tożsamości UAM, Zespołu Pedagogiki Młodzieży przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, Zespołu ds. Projektu „Gdy nauka jest kobietą” UAM. Opiekunka Koła Naukowego Edukacji Równościowej „Emancypacja UAM. AJ
Fot. Hieronim Dymalski