Pierwsza część konstrukcji mostów Berdychowskich już nad Wartostradą


Montowanie i spawanie

Ze względu na montaż dużych, stalowych elementów, z których składać się będą oba mosty, konieczne są nie tylko wcześniejsze testy i odpowiednio zorganizowany transport z Krakowa i Radomska. To także zadanie wymagające dużej uwagi na placu budowy ze względu na technologię montażu i spawania konstrukcji. Poszczególne sekcje łuku łączone są obecnie po stronie Berdychowa i na Ostrowie Tumskim. Trwa także przygotowanie do montażu w zakresie mostu na Wartą.

Do scalania tak dużych konstrukcji wykorzystywane są żurawie o udźwigu 500 i 450 ton, które ustawiane są na wcześniej przygotowanym podłożu. Największe, stalowe części mostów liczą 26 metrów długości, ustawiane są na posadowionych wcześniej elementach konstrukcji wsporczej i są scalane po odpowiednim zabezpieczeniu przed spadnięciem. Po przeprowadzeniu koniecznych pomiarów na plac budowy wkraczają spawacze, którzy już na stałe łączą poszczególne elementy. Części konstrukcji łuku i pomostu są zaprojektowane jako przekroje zamknięte. Przypominają wyglądem stalowe skrzynie. Wykonano w nich włazy, do których wchodzą uprawnieni spawacze i łączą konstrukcję od środka. Wykonawca dba o ich bezpieczeństwo, zapewniając wentylację i dopływ czystego powietrza. Prace spawalnicze prowadzone są również z poziomu gruntu.

Prace postępują na całym obszarze inwestycji. Wykonawca przygotowuje podłoże pod pozostałe podpory tymczasowe oraz miejsca na dźwigi montujące konstrukcję. Kontynuowane są także roboty w zakresie betonowania, sprężania i zasypywania elementów wszystkich podpór.

Mosty Berdychowskie ułatwią komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Nad Wartą i Cybińskim Kanałem Ulgi powstaną dwie konstrukcje o długości 165 i 117 metrów. Obie części zaplanowano jako analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, tworzące jednolitą całość. Powstaną też chodniki, pochylnie, schody, oświetlenie i mała architektura.

Fot. PIM

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz