„PeSTką” coraz bliżej do dworca


Budowa przedłużenia trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju do Dworca Głównego w Poznaniu nabiera tempa. Intensywne prace prowadzone są niemal na  całej długości, a szczególnie przy dworcu zachodnim oraz na ulicy Głogowskiej.

Poznaniacy i przyjezdni z dużym zainteresowaniem obserwują prace przy budowie przedłużenia trasy szybkiego tramwaju do Dworca Głównego. Na ukończeniu jest montaż przęseł pod zadaszenie peronów PST w sąsiedztwie budynku Dworca Zachodniego. Prace te prowadzone są na dawnym peronie 7. W drugiej połowie  miesiąca owalna konstrukcja zadaszenia będzie pokrywana szybami.

Jednocześnie niemal na całej długości prowadzone są prace budowlane, między innymi przy budowie torowiska. Ustawiane są również słupy pod trakcję. W miejscach, gdzie trasa PST przyłączona będzie do trasy ulicznej, trwa przebudowa skrzyżowań. Tak już jest na ulicy Głogowskiej, a wkrótce zacznie się przy skrzyżowaniu ul. Roosevelta.  Drogowcy i torowcy zbudują tam rozjazdy tramwajowe. Prace te mają potrwać do końca wakacji. Stąd utrudnienie dla kierowców i objazdy tramwajami.

Po zakończeniu tych prac, co ma nastapić na początku września, tramwaje ponownie pojadą ulicą Głogowską i starą trasą PST do Piątkowa. Natomiast nowa trasa szybkiego tramwaju do dworca głównego ma być oddana do użytku na przełomie roku. W harmonogramie inwestycji budowa zakończona ma być 30 grudnia. Nie oznacza to, że od razu pojadą nią tramwaje z pasażerami. Tak samo, jak z budową trasy do Franowa, przez jakiś czas będzie trwał odbiór techniczny obiektu oraz przeprowadzone zostaną próbne jazdy tramwajów.

Szybki tramwaj do dworca pojedzie w tak zwanej „dziurze toruńskiej”, w bliskim sąsiedztwie torów kolejowych. Trasa na tym nowym odcinku poprowadzona zostanie miedzy innymi pod Kaponierą. Po przebudowie tego węzła w 2013 roku, przedłużona „PeSTka” otrzyma nowoczesne (z windami) przystanki. Trasą do dworca pojadą tramwaje linii 12 i 14 oraz dodatkowa, kursująca tylko po trasie PST. Będzie to pierwszy tak szybki tramwaj na całej długości trasy. Przejazd z pętli osiedla Sobieskiego do dworca zajmie około 15 minut. Tramwaje dodatkowej linii będą mogły być łączone w dwa zestawy wagonów niskopodłogowych. Pozwalają to na trasie długie przystanki PST. Początek przyszłego roku zapowiadać się więc będzie dla pasażerów bardzo ciekawie!

 

 

Tekst i zdjęcia:  Andrzej Świątek

Dodaj komentarz