PEKA: 33 dni do wejścia nowej taryfy w Poznaniu


1 lipca zacznie obowiązywać nowa taryfa biletowa Zarządu Transportu Miejskiego nierozerwalnie związana z systemem PEKA. Nowa taryfa jest prostsza i bardziej elastyczna, pozwala pasażerowi dobrać najlepszy dla niego bilet. Prezentujemy nie tylko podstawowe zmiany, ale także skalę przedsięwzięcia, jednego z większych w historii poznańskiego transportu publicznego.

Co zmieni system PEKA?

Podstawową zmianą od 1 lipca będzie możliwość opłacania przejazdów z tPortmonetki. Pasażer będzie mógł zapłacić za tyle przystanków, ile przejechał, niezależnie od czasu podróży. System biletowy od 1 lipca będzie dużo prostszy niż obecnie.

Pasażerowie korzystający z biletów okresowych zmienią ich nośnik:

•        karta PEKA zastąpi KOMkartę

•        bardziej elastyczna taryfa biletowa (bilet o najkrótszym okresie obowiązywania to 14 dni, każdy dłuższy termin pasażer może wybrać sam)

•        atrakcyjny cenowo Bilet Metropolitalny na sieć, na strefę A, w cenie 99 zł za 30 dni

•        brak zmian w sposobie korzystania z nośnika czyli, NIE MA OBOWIĄZKU PRZYKŁADANIA KARTY NA WEJŚCIU I PRZY WYJŚCIU Z POJAZDU

Pasażerowie korzystający z biletów jednorazowych będą mieli do dyspozycji czytelną i prostą taryfę obejmującą 5 rodzajów biletów:

  • bilet do 10 minut za 3 zł
  • bilet do 40 minut lub na 1 przejazd za 4,6 zł
  • bilet 24-godzinny (dobowy) za 13,6 zł
  • bilet 48-godzinny (na 2 doby) za 21 zł
  • bilet 72-godzinny (na 3 doby) za 27 zł

Powyższe typy biletów będzie można kupić w: automatach biletowych w pojazdach (bilety będą JUŻ AUTOMATYCZNIE SKASOWANE, w biletomatach stacjonarnych, za pośrednictwem telefonu komórkowego, u kierowcy na liniach podmiejskich oraz we wszystkich punktach sieci sprzedaży biletów ZTM Poznań.

Pasażerowie korzystający z transportu rzadko lub okazjonalnie będą mogli opłacać przejazdy jednorazowe z tPortmonetki na karcie PEKA.

W tym przypadku jest obowiązek przykładania karty na wejściu i przy wyjściu z pojazdu w celu naliczenia kosztu podróży.

 Więcej o zmianach od 1 lipca można przeczytać na stronie: www.peka.poznan.pl (zakładka taryfa biletowa)

Wiele dużych liczb              

PEKA to rozbudowany system sprzedażowo-obsługowy, który zdecydowanie poprawi dostępność biletów w Poznaniu i Metropolii. To już się dzieje. Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił 102 nowe punkty doładowań karty PEKA, co oznacza, że dziś pasażerowie mają do dyspozycji 127 punktów, w których kupią lub przedłużą swój bilet okresowy. Przez wiele lat takich punktów było (wyłącznie w Poznaniu) – 25.

Na sieć składają się:

  • 102 punkty sprzedaży biletów (lista z adresami, godzinami otwarcia i sposobami płatności znajduje się na stronie:www.peka.poznan.pl

Można w nich kupować lub przedłużać bilety okresowe na sieć (z wyłączeniem – na razie – biletów trasowanych) oraz jednorazowe.

  • 13 dotychczasowych punktów, głównie kiosków i salonów prasowych sieci RUCH.

Można w nich kupować lub przedłużać bilety okresowe na sieć oraz przedłużać bilety trasowane oraz jednorazowe.

  • 11 Punktów Obsługi Klienta ZTM Poznań.

Można w nich kupować lub przedłużać bilety okresowe na sieć oraz kupować i przedłużać bilety trasowane oraz jednorazowe.

ZTM Poznań jest na progu uruchomienia sprzedaży biletów przez internet, ale już dziś chcemy podziękować pasażerom za tak duże wykorzystanie sieci do wyrobienia karty PEKA. Aż 40 proc. wniosków z wydanych dotychczas 211 tys. kart PEKA złożono właśnie w internecie (w maju wskaźnik ten sięga 50 proc.). Bardzo dużym powodzeniem cieszy się strona:www.peka.poznan.pl, która jest jednym z elementów kampanii informacyjnej o systemie. Przez 7 tygodni od wzbogacenia witryny o treści dla pasażerów, odwiedziły ją 33 tys. unikalnych użytkowników, odnotowaliśmy też 190 tys. wejść na stronę.

Nie koncentrujemy się jednak wyłącznie na internecie, lecz aktywnie staramy się przekazywać informacje o systemie na licznych spotkaniach w Poznaniu i na terenie Metropolii Poznań. Wzięło w nich udział już ponad 2 tys. uczestników. W czerwcu planujemy kolejne, połączone z prezentacją czytnika PEKA.

PEKA to także pierwsza działająca karta aglomeracyjna w Polsce i najbardziej zaawansowana technologicznie karta miejska w naszym kraju. Posiada najwięcej aplikacji na pojedynczej karcie, a mieszczące się w siedzibie ZTM Poznań centrum personalizacji kart miejskich jest największym tego typu w Polsce. Linia produkcyjna ma aż 7 metrów długości. Rozwiązania bezpieczeństwa znajdują się na poziomie bankowym, co oznacza ich bardzo wysoki standard.

Żeby system mógł dobrze obsługiwać nawet 1 milion potencjalnych pasażerów, konieczne było wyposażenie w nowoczesne komputery pokładowe z GPS 700 pojazdów (tramwajów i autobusów MPK oraz autobusów przewoźników podmiejskich). To aż 20 różnych modeli pojazdów oraz 14 zajezdni komunikacyjnych. Zamontowanych zostało 4000 czytników, a pojazdach położono aż 20 kilometrów kabli. Dzięki wprowadzaniu PEKI 26 stanowisk w 11 Punktach Obsługi Klienta ZTM Poznań wyposażono w nowoczesny sprzęt komputerowy.

System PEKA wymagał integracji z systemami informatycznymi zarządzającymi komunikacją miejską, ale także tych dotyczących m.in.: planowania rozkładów jazdy, sprzedaży biletów, podpisu elektronicznego, systemu księgowego i windykacji należności. W systemie pracuje ponad 6 tys. urządzeń.

Warto podkreślić, że projekcie bierze udział ponad 10 partnerów: Urząd Miasta Poznania, Zarząd Transportu Miejskiego, Zarząd Dróg Miejskich, Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie, Biblioteka Raczyńskich, Międzyuczelniane Centrum Personalizacji Legitymacji Studenckich, Miejskie Przedsiębiorstw Komunikacyjne, przewoźnicy gminni tacy jak: Zakład Gospodarki Komunalnej w Suchym Lesie, Translub w Luboniu czy Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych w Komornikach, a także BZ WBK.

Dodaj komentarz