Autorzy projektu zaznaczają jednocześnie, że w związku ze stabilizowaniem się liczby zakażeń i zwiększaniem się liczby osób wyleczonych, podjęto decyzję o stopniowym uruchamianiu szkół podstawowych.
Zgodnie z projektem zaplanowano, że od 25 maja klasy I-III szkoły podstawowej będą prowadzić działalność opiekuńczo-wychowawczą z możliwością realizacji podstawy programowej w formie ustalonej przez dyrektora szkoły.
W przypadku uczniów i dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego, których rodzice podejmą decyzję o dalszym pozostawieniu ucznia/dziecka w domu, dyrektor szkoły/przedszkola zapewni realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
W uzasadnieniu projektu zaznaczono, że od 18 maja do 7 czerwca w związku z prośbami rodziców oraz organizacji pozarządowych, umożliwiono dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami korzystanie z bezpośredniego wsparcia udzielanego przez nauczycieli specjalistów w przedszkolu, szkole i placówce. Jak wyjaśniono, długa przerwa w realizacji tych zajęć powoduje regres osiągniętych dotąd postępów i jest niekorzystna dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych.
Projekt mówi także o wznowieniu pracy burs szkolnych i internatów.