Opony letnie czy wielosezonowe – co wybrać?


Bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem to priorytet zarówno dla samego kierującego pojazdem, jak i wszystkich uczestników drogi. Wybór odpowiednich opon jest nie tylko potrzebą podyktowaną warunkami atmosferycznymi, porą roku oraz stanem dróg, ale również sprawą nadrzędną bezpośrednio związaną z komfortem jazdy oraz bezpieczeństwem. W Polsce stosuje się sezonowe ogumienie, które jest lepiej dopasowane do nawierzchni na drogach w poszczególnych porach roku. Jakie opony zamontować wiosną: letnie czy wielosezonowe?

opony

Rodzaj opon ze względu na porę roku

Zasadniczo wyróżniamy trzy rodzaje opon:

– zimowe,

– letnie,

– całoroczne (zwane wielosezonowymi).

Większość kierowców stosuje się do zaleceń ekspertów i gdy średnia temperatura powietrza wynosi około 7 stopni C i taki stan ten utrzymuje się przez większość czasu, decyduje się na zmianę opon zimowych na letnie. Dużo lepiej odprowadzają one wilgoć w czasie opadów deszczu. Niektórzy jednak, zwłaszcza ci kierowcy, którzy pragną zaoszczędzić, kupują opony określane jako przeznaczone do jazdy całorocznej. Czy jest to korzystne rozwiązanie i kto może sobie na nie pozwolić? Przeanalizujmy ten problem.

Opony letnie

Opony letnie powinny być zakładane w okresie dodatnich temperatur powietrza – powyżej 7 stopni C. Takie wartości obserwujemy zazwyczaj od połowy kwietnia do połowy października i w tym czasie wymiana opon na zgodne z porą roku jest najkorzystniejsza.

Dlaczego powinno się dostosowywać opony do pory roku i warunków atmosferycznych? Jak wybrać opony letnie? Wyjaśniamy. Opony letnie produkowane są z twardszej mieszanki kauczukowej, która zawiera mniej naturalnego kauczuku niż opony zimowe. Podczas jazdy lub nawet postoju w temperaturze poniżej 7 stopni Celsjusza taka opona (ze względu na swój skład) jest mniej elastyczna i w niskich temperaturach staje się bardziej krucha. To naraża ją na uszkodzenia.

Bieżnik opon letnich ma mniej rowków, ale jest zaopatrzony w specjalne żebra umożliwiające odprowadzenie wody spod kół samochodu. Oznacza to również, że w czasie jazdy po suchej nawierzchni, opony mają wyższą przyczepność do podłoża, co podnosi bezpieczeństwo jazdy.

Opony zimowe

Cechą charakterystyczną opon zimowych jest głęboki bieżnik, który umożliwia lepszą przyczepność kół do powierzchni zaśnieżonej lub oblodzonej. W rowki wbija się śnieg, który ułatwia przyczepność, a w momencie jego roztopienia, woda jest szybko odprowadzana dzięki dodatkowym szczelinom umieszczonym na całej powierzchni opony. Drugą bardzo ważną sprawą jest skład surowcowy opony. Mieszanka kauczukowa zawiera więcej naturalnego kauczuku, przez co produkt staje się bardziej elastyczny i niewrażliwy na niskie temperatury powietrza.

Jak wynika z powyższego, każdy z tych rodzajów opon ma właściwości odpowiednie do warunków pogodowych.

Opony wielosezonowe

Ten typ opon to alternatywa dla opon sezonowych. Można je użytkować przez cały rok. Nie oznacza to jednak, że doskonale sprawdzą się w każdych warunkach pogodowych, a ich przyczepność na śliskiej, zaśnieżonej drodze będzie dorównywała oponom zimowym.

Opony wielosezonowe (zwane również uniwersalnymi) mają odmienny skład niż opony sezonowe. W czasie silnych mrozów nie są narażone na pękanie, ale równocześnie są mniej elastyczne niż opony zimowe. Bieżnik opon sezonowych jest płytszy niż zimowych, ale głębszy niż letnich. Jest także zaopatrzony w mniejszą ilość rowków odprowadzających wodę i błoto, co wpływa na mniejszą przyczepność do podłoża.

Opony uniwersalne przeznaczone są głównie dla kierowców, którzy użytkują samochód głównie w mieście, jeżdżą spokojnie i unikają jazdy podczas niekorzystnych warunków pogodowych. Jeśli jednak pojazd wykorzystywany jest do długich tras, szybkiej jazdy i różnej nawierzchni, powinien mieć założone opony sezonowe dostosowane do danej pory roku. Taki zabieg da użytkownikowi drogi poczucie większego bezpieczeństwa i gwarancję lepszej przyczepności do podłoża. Dzięki odpowiednim oponom droga nagłego hamowania będzie dużo krótsza niż przy założonych oponach wielosezonowych.

Dodaj komentarz