„Okrągły stół” w sprawie dworca u wojewody


– Mamy wspólny cel i by go osiągnąć, musimy współpracować – podkreślał Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Przy projektowaniu rozwiązań dla całego terenu dworca, punktem wyjścia powinna być dla nas przede wszystkim funkcjonalność tego obiektu – by jak najlepiej służył on pasażerom. Należy sprawdzić, jaka jest przepustowość dworca obecnie i jaka powinna być w kontekście planowanych nowych połączeń i rosnącego zapotrzebowania na transport kolejowy. Potrzebne są rozwiązania kompleksowe w ramach całego poznańskiego węzła kolejowego. Już teraz musimy myśleć o odciążeniu dworca Poznań Główny poprzez wykorzystanie stacji na trenie miasta, gdzie powinny powstać mniejsze centra przesiadkowe.

Dworcowa mapa drogowa

Schemat działań w sprawie dworca Poznań Główny obejmuje m.in. określenie daty sporządzenia projektu oraz budowy dworca, która – zdaniem członka zarządu PKP S.A. – ma zakończyć się w tej perspektywie unijnej, czyli do 2022 roku. Według Krzysztofa Golubiewskiego PKP S.A. w maju 2019 roku rozpoczną konsultacje społeczne. Członek zarządu spółki podczas spotkania opowiedział również o harmonogramie nadchodzących działań.

– Termin realizacji dokumentacji projektowej wynosi 36 tygodni od daty zawarcia umowy, czyli od 18 stycznia 2019 roku. Spółka podpisała umowę z firmą Pas Projekt na opracowanie dokumentacji przedprojektowej, okołoprojektowej oraz projektów budowlanych i wykonawczych wszystkich branż dla realizacji zadania na kwotę 1,2 mln zł. Generalny wykonawca ma zostać wyłoniony do marca 2020 roku, a realizacja robót docelowo zakończy się do maja 2022 roku – mówił Krzysztof Golubiewski.

Projekt został dofinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 dotyczącego modernizacji dworców kolejowych. Umowa w tej sprawie została podpisana 26 marca br.

Kolej zmniejszy korki?

Adam Pawlik, ekspert wojewody ds. transportu, przedstawił również propozycje dotyczące poznańskiego węzła kolejowego (PWK). Jego udrożnienie będzie możliwe przy współpracy wszystkich stron biorących udział w spotkaniu.

– Głównym celem jest likwidacja tzw. wąskich gardeł w ramach poznańskiego węzła kolejowego – podkreślał ekspert. – Aby na wychodzących z niego dziewięciu liniach kolejowych mogło jeździć po 30 par pociągów Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na dobę, należy udrożnić trzy kierunki. Patrząc od strony dworca Poznań Główny są to odcinki: do Poznania Wschód, posterunku ruchu POD Jeżyce oraz – w kierunku południowym, gdzie konieczna będzie budowa tzw.: „przeplotki”. Taka przepustowość sprawi, że kolej metropolitalna będzie atrakcyjna dla mieszkańców, a problemy z korkami powinny w dużej części się zmniejszyć.

Paweł Neumann, przedstawiciel PKP PLK, omówił dotychczasowe inwestycje prowadzone przez spółkę w obrębie poznańskiego węzła kolejowego.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz