Cel: niskopodłogowe tramwaje i ekologiczny transport
Dzięki takim zakupom Poznań będzie mógł wyeliminować tramwaje wysokopodłogowe – czyli niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami ruchu oraz starszych i opiekunów podróżujących z dzieckiem w wózku. Dzięki inwestycjom może to nastąpić jeszcze w tym roku, choć nie jest wykluczone, że część wozów wysokopodłogowych pozostanie w firmie jako rezerwa. Obecnie MPK Poznań dysponuje ok. 230 tramwajami, a niską podłogę ma 78 proc. z nich.
Przedsiębiorstwo stawia na transport bezpieczny, dostępny dla wszystkich i ekologiczny. Dlatego inwestuje nie tylko w tramwaje, ale również w autobusy, konsekwentnie wymieniając pojazdy najbardziej wyeksploatowane i spełniające najniższe normy emisji spalin na nowoczesne. Obecnie spółka posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 – elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich zeroemisyjnych autobusów, z których już korzysta MPK Poznań, był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych. Podobnie będzie w przypadku kolejnych.
W grudniu 2024 r. MPK Poznań podpisało umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dofinansowanie m.in. zakupu 9 autobusów wodorowych standardowej długości ok. 12 metrów oraz 17 przegubowych, elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu).