Jeden łuk – wiele możliwości
Łuk przy Okrąglaku to niewielki, ale bardzo istotny fragment sieci tramwajowej w Poznaniu. Umożliwi skręt w prawo dla tramwajów jadących ulicą 27 Grudnia. Będą mogły kontynuować jazdę nie tylko przez ul. Fredry – w kierunku mostu Teatralnego lub przez ul. Gwarną – w stronę ulicy Św. Marcin, ale także zyskają możliwość kursów w kierunku Garbar i Śródki.
– Każda taka inwestycja przyczynia się do zwiększenia elastyczności sieci tramwajowej – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – Przykładem może być łuk umożliwiający skręt tramwajów w prawo z ulicy Towarowej. Dzięki niemu można było wytyczyć zupełnie nową trasę dla linii numer 5 i 17, rozszerzając ofertę transportową dla mieszkańców – dodaje.
Po zbudowaniu łuku przy Okrąglaku sieć torowa w centrum zyska na elastyczności i będzie bardziej odporna na ewentualne awarie. Nawet jeśli tymczasowo nie będzie możliwości przejazdu tramwajów z Garbar i centrum w kierunku mostu Teatralnego lub Kaponiery, będzie możliwość przekierowania ruchu z ul. 27 Grudnia w stronę Garbar i dalej. Wówczas mieszkańcy centrum nie zostaną pozbawieni komunikacji tramwajowej.
Łuk torowy zyska na znaczeniu po otwarciu trasy w ul. Ratajczaka. W sytuacji np. konieczności wprowadzenia doraźnych zmian w układzie linii możliwie będzie wytyczenie połączenia z Dębca, Wildy lub Górczyna przez centrum w kierunku Garbar, Śródki czy Miłostowa.
Jeszcze większe możliwości wykorzystania torów przy Okrąglaku pojawią się w momencie uruchomienia II etapu trasy tramwajowej na Naramowice (Wilczak-Małe Garbary), a także w przyszłości: po wybudowaniu tras tramwajowych na osiedle Kopernika oraz od Zawad do ulicy Głównej. Powstanie wówczas potrzeba wytyczenia w sieci całkowicie nowych połączeń i bez wątpienia nowa relacja w ścisłym centrum będzie miała istotne znaczenie dla całego układu komunikacyjnego.