Nowoczesna chce wstrzymać przetarg na tramwaje


Nowoczesna Ryszarda Petru zaapelowała  do władz Poznania, aby wstrzymały procedury przetargowe zainicjowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne.

 

– Takie zakupy są sprzeczne z dotychczasowymi deklaracjami władz miasta, dla których transport publiczny jest priorytetem – czytamy w stanowisku Zarządu Koła Poznań Nowoczesnej Ryszarda Petru. –  Najważniejsza powinna być jakość i komfort mieszkańców a nie liczba zakupionych tramwajów.

O przetargu na nowe tramwaje pisaliśmy tutaj:

Nowoczesna Ryszarda Petru uważa, że priorytetem dla Miasta Poznania powinien być transport publiczny, a Poznań powinien tworzyć atrakcyjną ofertę z nowoczesnym taborem.

– Dlatego ze zdziwieniem przyjęliśmy informację, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu po raz drugi zamierza zakupić tramwaje starszego typu, ze zbyt małym udziałem niskiej podłogi – uważa Nowoczesna. –  Zakup taboru jest inwestycją bardzo drogą, której skutki będziemy odczuwać przez co najmniej następnych kilkanaście lat. Dokonując takiej inwestycji powinniśmy przede wszystkim brać pod uwagę trendy, które występują w dziedzinie transportu publicznego. Uważamy, że powinniśmy dążyć w Poznaniu do takiego standardu, aby docelowo wszystkie tramwaje miały 100% udział niskiej podłogi. Jest to rozwiązanie bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla mieszkańców, w szczególności dla seniorów, rodziców, osób z niepełnosprawnościami oraz rowerzystów. Miasto Poznań zaczęło używać nowego standardu taboru tramwajowego podpisując już w 2009 roku umowę na zakup 40 tramwajów ze 100% udziałem niskiej podłogi , które służą Poznaniakom do dzisiaj. Dzięki temu np. Poznań w 2014 roku zdobył 3 miejsce w Europie w konkursie Access City Award 2014 za działania przyjazne dla osób z niepełnosprawnością i osób starszych. Takich wyróżnień i nagród było więcej. Znaleźliśmy się wtedy w gronie miast, które przyjęły konsekwentną politykę inwestowania w najwyższą jakość transportu publicznego. W naszym przekonaniu powinna być kontynuowana, bo tylko w ten sposób przekonamy Poznaniaków do zamiany samochodu na tramwaj lub autobus.Tymczasem rok temu Poznań ogłosił przetarg na zakup 20 tramwajów, w których niska podłoga miała stanowić zaledwie 20% powierzchni, dając sobie możliwość dokupienia kolejnych 10 sztuk. Zakupu dokonano. W tym roku ponownie Poznańskie MPK ogłosiło przetarg na dostawę 50 nowych tramwajów. Gdzie minimalny udział niskiej podłogi ma stanowić tylko 60%. Nieodpowiednie według nas są kryteria przetargu, gdzie kryterium ceny to aż 80% natomiast udział niskiej podłogi to zaledwie 7% a pojemność tramwaju to zaledwie 3%.  Nowoczesne miasto nie może inwestować tak poważnych środków w tramwaje starszego typu, kierując się wyłącznie ceną. Miasto nie przeprowadziło również żadnych konsultacji z mieszkańcami w tej sprawie. Apelujemy do władz miasta aby wstrzymały procedury przetargowe zainicjowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Takie zakupy są sprzeczne z dotychczasowymi deklaracjami władz miasta, dla których transport publiczny jest priorytetem. Najważniejsza powinna być jakość i komfort mieszkańców a nie liczba zakupionych tramwajów.

Dodaj komentarz