Nowe zasady zbiórek publicznych


– 18 lipca tego roku wejdą w życie zapisy ustawy o nowych zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Po tej dacie Urząd Miasta Poznania zaprzestanie wydawania zezwoleń na przeprowadzenie zbiórek publicznych na terenie miasta Poznania w formie decyzji administracyjnej. Teraz podstawą ma być strona www.zbiórki.gov.pl .

Nowych zasad jest sporo. Poniżej opisaliśmy tylko te najważniejsze:

– Zbiórką publiczną będzie zbieranie ofiar w gotówce lub w naturze w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel pozostający w sferze zadań publicznych oraz na cele religijne
– Zbiórki elektroniczne (crowdfunding) poprzez przelewy na konto, gdzie przepływ pieniędzy jest rejestrowany, nie będą podlegały regulacji dotyczących zbiorek publicznych
– Uprawnionym do prowadzenia zbiórki publicznej będzie organizacja pozarządowa, o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (w tym stowarzyszenia i fundacje), podmiot, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej, przy czym komitet społeczny powołują aktem założycielskim co najmniej 3 osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych oraz niekarane za popełnienie przestępstwa przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub za przestępstwo skarbowe
– Zbiórka publiczna będzie przeprowadzana po jej zgłoszeniu przez organizatora na ogólnopolskim elektronicznym portalu zbiórek publicznych www.zbiórki.gov.pl
– Zniesiona zostaje opłata skarbowa dla organizatorów zbiórek – obecnie za wydanie zezwolenia wymaga jest opłata skarbowa w wysokości 84 zł
– Do zgłoszenia zbiórki publicznej drogą elektroniczną wymagany będzie podpis cyfrowy bądź bezpłatny podpis, tzw. profil zaufany ePUAP
– Organizator zbiórki będzie zobowiązany zapewnić osobom przeprowadzającym zbiórkę publiczną identyfikatory zawierające imię i nazwisko osoby przeprowadzającej zbiórkę publiczną oraz w szczególności informacje o nazwie, celu zbiórki publicznej i jej organizatorze oraz numer zbiórki publicznej
– Organizator zbiórki publicznej będzie zobowiązany sporządzić i doręczyć Ministrowi Administracji i Cyfryzacji, w celu zamieszczenia na portalu zbiórek publicznych, sprawozdania
– Organizator będzie zwolniony z obowiązku umieszczenia informacji o wynikach zbiórki publicznej w prasie
– Zaznaczyć musimy, że do dnia 17 lipca tego roku Wydział Spraw Obywatelskich UMP będzie przyjmował wnioski o przeprowadzenie zbiórek publicznych zgodnie z dotychczasowymi zasadami. Po tym okresie w kompetencji WSO pozostanie jedynie przyjmowanie rozliczeń i sprawozdań z przeprowadzonych zbiórek publicznych w Poznaniu, wydanych przed wejściem w życie nowych regulacji prawnych w tym zakresie. Autor: PMX

źródło: www.poznan.pl

Dodaj komentarz