Nowe parkingi Park&Ride


Zakończyły się konsultacje społeczne projektu „Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych Starołęka i Górczyn, a także parkingu P&R Miłostowo”. W najbliższych dniach podpisana zostanie umowa o dofinansowanie ze środków UE na kolejnych trzech lokalizacji parkingów typu „parkuj i jedź”. Od 17 do 31 lipca 2017 roku odbyły się, prowadzone przez Wydział Transportu i Zieleni Urzędu Miasta Poznania, konsultacje społeczne, dotyczące projektu „Budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych Starołęka i Górczyn, a także parkingu P&R Miłostowo”. Był to kolejny etap działań mających na celu stworzenie w Poznaniu systemu parkingów typu „parkuj i jedź”.

Głównym celem zarówno poddanego konsultacjom społecznym projektu, jak i całości prowadzonych przez Miasto działań w obszarze budowy kolejnych parkingów Park & Ride, jest zachęcenie użytkowników samochodów osobowych do zmiany swoich zachowań komunikacyjnych, pozostawienia samochodu w odpowiednio przygotowanym, bezpiecznym i wygodnym miejscu i kontynuowanie podróży do centrum przy użyciu środków transportu publicznego.

Pierwszy, pilotażowy parking P&R przy ul. Szymanowskiego jest aktualnie budowany, zaś dla kolejnych trzech – przy ul. św. Michała, przy rondzie Starołęka oraz przy przystanku PKP Strzeszyn w najbliższych dniach podpisana zostanie umowa o dofinansowanie ze środków UE, co umożliwi rozpoczęcie prac projektowych.

Zakończone konsultacje społeczne miały na celu przede wszystkim zapoznanie wszystkich zainteresowanych z planowanymi zakresami poszczególnych zadań oraz z proponowanymi zmianami w zakresie zagospodarowania przestrzeni węzłów komunikacyjnych Górczyn, Starołęka i Miłostowo.

W ramach konsultacji odbyły się trzy spotkania:

– 18 lipca 2017 r. o godz. 17.00 – na terenie Osiedla Górczyn,

– 19 lipca 2017 r. o godz. 17.00 – na terenie Osiedla Starołęka – Minikowo – Marlewo,

– 20 lipca 2017 r. o godz. 17.00 – na terenie Osiedla Antoninek – Zieliniec – Kobylepole,

podczas których przedstawiono ogólne założenia i cele projektu, a także szczegółowo omówiono uwarunkowania dotyczące realizacji inwestycji w lokalizacjach danego osiedla, koncentrując się na kwestiach zmiany organizacji ruchu, środowiskowych (m.in. ingerencja w istniejącą zieleń), a także ewentualnych utrudnień i niedogodności dla mieszkańców i przedsiębiorców.

Łącznie w spotkaniach wzięło udział ok. 100 osób; ponadto 44 osoby (podmioty) zgłosiły swoje uwagi drogą korespondencyjną. Łącznie w toku konsultacji zgłoszono do rozpatrzenia szereg zagadnień, które pogrupowano do 72 uwag. Wiele z nich zostało uwzględnionych już na obecnym etapie prac koncepcyjnych, natomiast część zostanie przyjęta do realizacji na etapie prac projektowych.

Szczegółowy raport z konsultacji społecznych, zawierający szczegółowe odniesienie się do wszystkich podniesionych podczas konsultacji kwestii i problemów został zamieszczony 31 sierpnia 2017 r. na stronie:

http://www.poznan.pl/mim/main/konsultacje-spoleczne-dotyczace-projektu-budowa-zintegrowanych-wezlow-przesiadkowych-staroleka-i-gorczyn-a-takze-parkingu-p-r-milostowo,p,15574,39093.html

W odniesieniu do poszczególnych lokalizacji najwięcej emocji wywołały obawy związane z wpływem planowanych inwestycji na istniejące w przestrzeni węzłów Górczyn i Starołęka lokale handlowe i usługowe, jak również kwestia proponowanego wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Wandy, w rejonie pętli tramwajowej Miłostowo.

W przypadku pierwszej lokalizacji wprowadzono drobne korekty do opracowanej koncepcji, tak aby pawilon znajdujący się obecnie przy przystanku dla wysiadających z tramwaju pozostał w obecnej lokalizacji. W ramach dokumentacji koncepcyjnej dotyczącej węzła Starołęka podjęto próbę dokonania korekty geometrii planowanego układu drogowego w celu zwiększenia powierzchni pod przyszły obiekt, który miałby łączyć funkcje dworca komunikacyjnego i obiektu handlowo-usługowego. Uwaga dotycząca ul. Wandy została przyjęta w związku z czym zakres projektu został uzupełniony o jej przebudowę w celu umożliwienia zachowania ruchu dwukierunkowego.

Równocześnie z prowadzonymi konsultacjami prowadzone były intensywne starania w zakresie rozpoznania możliwości realizacji przez PKP w kolejnych latach inwestycji infrastrukturalnych na obszarze funkcjonalnym Miasta Poznania, mających kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania i dalszego rozwoju Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, w tym także rozbudowy węzła kolejowego od stacji Poznań Starołęka do dworca Poznań Główny. Inwestycja ta, polegająca przede wszystkim na budowie trzeciego toru swoim zakresem obejmować miałaby także istotną przebudowę obszaru stacji kolejowej Poznań Starołęka, w tym m.in. budowę wiaduktu drogowego.

Uwzględniając powyższe okoliczności, jak również mając na uwadze wyniki konsultacji – głównie w zakresie uwag krytycznie odnoszących się do zadania planowanego do realizacji w rejonie Starołęki – podjęta została decyzja o wstrzymaniu prac w przedmiotowym zakresie. Kontynuowane będą natomiast starania o uzyskanie dofinansowania ze środków UE dla budowy węzła przesiadkowego Górczyn oraz parkingu P&R Miłostowo.

źródło poznan.pl

Dodaj komentarz