Nowa stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego


Rozbudowa systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego staje się faktem. Dziś – 30 kwietnia 2014r. – do użytku mieszkańców została oddana pierwsza z dziewięciu nowych stacji. Jej lokalizacja nie jest przypadkowa – to miejsce przy otwieranej dzisiaj Bramie Poznania/ICHOT. Po zakończeniu projektu do dyspozycji użytkowników będzie 170 rowerów w 16 stacjach.

Zarząd Transportu Miejskiego zakończył procedurę wyboru wykonawcy rozbudowy Poznańskiego Roweru Miejskiego, którym będzie obecny operator systemu – firma Nextbike. Pierwsza z nowych dziewięciu stacji została uruchomiona przy wejściu głównym do Bramy Poznania/ICHOT.

System Poznańskiego Roweru Miejskiego będzie się składał z 16 stacji ze 170  rowerami (do 29 kwietnia br. można było korzystać z 7 stacji z 80 rowerami). PRM zostanie zatem znacznie rozbudowany, w kilka tygodni przybędzie 9 nowych stacji. Jedna z nich, już dostępna, znajduje się przy Bramie Poznania/ICHOT. Montaż pozostałych ośmiu będzie przebiegał sukcesywnie, wykonawca ma czas na realizację zadania do 15 czerwca 2014r.

Wybór zaplanowanych lokalizacji został poprzedzony konsultacjami społecznymi, które odbyły się w lutym 2014r. Przede wszystkim w oparciu o ich wyniki, uzyskane konieczne pozwolenia i zgody dokonano wyboru następujących lokalizacji składających się z:

  • sześciu stacji wynikających z projektu poddanego konsultacjom społecznym;
  • dwóch stacji podyktowanych założeniami całościowej koncepcji rozwoju PRM;
  • jednej, wykonanej w ramach zadania inwestycyjnego Brama Poznania/ICHOT

Lokalizacje wybrane w konsultacjach

1. Ogrody – pętla tramwajowa (1. miejsce w konsultacjach),

2. Rynek Jeżycki (2. miejsce w konsultacjach),

3. ul. Matejki/ul. Szylinga (w zastępstwie Parku Wilsona – 3. miejsce w konsultacjach, gdzie nie uzyskano wymaganej zgody Miejskiego Konserwatora Zabytków). Lokalizacja Matejki/Szylinga zajęła 11. miejsce w konsultacjach, ale znajduje się w pobliżu Parku Wilsona, co uzasadnia ten wybór),

4. ul. Słowiańska (4. miejsce w konsultacjach),

5. Rynek Wildecki (5. miejsce w konsultacjach),

6. ul. Bukowska/ul. Przybyszewskiego (w zastępstwie Rynku Bernardyńskiego – 6 miejsce w konsultacjach, gdzie nie uzyskano zgody właściciela gruntu do ustawienia stacji). Lokalizacja Bukowska/Przybyszewskiego zajęła 7. miejsce w konsultacjach, pierwsze poza pierwszą szóstką oraz w miejscu dobrze rozwiniętej infrastruktury dróg rowerowych – stąd wybór.

Dodatkowo powstaną trzy stacje w następujących lokalizacjach:

7. Jana III Sobieskiego – pętla tramwajowa (na podstawie założeń całościowej koncepcji rozwoju PRM)

8. kampus Morasko (na podstawie założeń całościowej koncepcji rozwoju PRM)

9. Ostrów Tumski – przy Bramie Poznania/ICHOT (lokalizacja wskazana przez Biuro Koordynacji Projektów Urzędu Miasta Poznania)

Lokalizacja na pętli tramwajowej Jana III Sobieskiego została zgłoszona przez mieszkańców w ramach projektów obywatelskich na 2014 rok, uzyskała też pozytywną opinię stowarzyszeń rowerowych. Powyższej lokalizacji oraz miejsca przy kampusie Morasko nie włączono do konsultacji ze względu na duże odległości dzielące je od najbliższej stacji (Most Teatralny). Niedogodność tą wyeliminuje jednak budowa stacji na ulicy Słowiańskiej – wybranej w konsultacjach. Za pętlą przy os. Sobieskiego przemawia fakt, że jest to ważny węzeł przesiadkowy, znajduje się tam dobrze rozwinięta infrastruktura ścieżek rowerowych w kierunku centrum oraz do droga rowerowa z pętli do Kampusu.

Również wyniki zleconego przez Zarząd Transportu Miejskiego badania rynkowego w 2010 roku (pt. „Ocena planowanej inwestycji budowy bezobsługowej wypożyczalni rowerów na terenie kampusu UAM na Morasku”) wskazały na duże zapotrzebowanie wśród studentów UAM na miejskie rowery w rejonie kampusu Morasko oraz pętli przy os. Sobieskiego. Ankiety wypełniło łącznie 1500 studentów i pracowników wszystkich wydziałów mieszczących się na terenie kampusu. Na pytanie, co skłoniłoby studentów do dojazdu rowerem na uczelnię najwięcej respondentów odpowiedziało, że uruchomienie stacji roweru miejskiego na terenie kampusu (54,2 proc.). Niemal 70 proc. odpowiedzi potwierdziło zasadność budowy stacji PRM na terenie kampusu Morasko oraz na pętli tramwajowej Jana III Sobieskiego. Stąd decyzja o lokalizacji dwóch stacji PRM w powyższych miejscach.

Ponadto, w wyniku porozumienia zawartego z Biurem Koordynacji Projektów Urzędu Miasta Poznania powstała dodatkowa – dziewiąta stacja – wybudowana ze środków BKP w sąsiedztwie Bramy Miasta/ICHOT. Lokalizacja ta wpisuje się w system PRM, znajdując się w cenionym turystycznie miejscu Poznania oraz w połowie drogi między stacjami na Śródce oraz Małych Garbarach.

Pozostałe lokalizacje z przeprowadzonych w lutym 2014r. konsultacji zostaną wzięte pod uwagę w pierwszej kolejności przy planowaniu dalszej rozbudowy systemu PRM.

Dodaj komentarz