Nocne tramwaje na Ratajach w marcu


Po kilku terminach – przesuwanych  ze względu na brak porozumienia między radami ratajskich osiedli i Zarządu Transportu Miejskiego – tramwaj nocny wreszcie pojawi się w prawobrzeżnej części Poznania.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Pierwsze nocne tramwaje na Rataje i do Starołęki pojawią się z początkiem marca. Pojadą przez górny taras Rataj, a trasa ta będzie częścią przedłużonej z Piątkowa i centrum miasta linii N21. Dotychczas nocne tramwaje zawracały w kierunku PST z alei Marcinkowskiego. Teraz ulicą Podgórną i trasą Kórnicką pojadą przez os. Lecha do pętli tramwajowej na Starołęce.  Początkowo N21 do centrum miasta zawracać miał na rondzie starołęckim i jechać ulicą Zamenhoffa.  Trasa ta nie miała pełnej akceptacji ratajskich  rad osiedlowych. Zwłaszcza, że – w zamian za nocny tramwaj – ZTM planował likwidację autobusu 231.

Ostatecznie podczas kolejnego spotkania doszło do porozumienia i tramwaj N21 z osiedla Sobieskiego przez most św. Rocha, os. Lecha pojedzie do Starołęki. Natomiast dolnym tarasem Rataj pojedzie autobus linii 237. Będzie miał trasę ze Starołęki na Śródkę. Na zorganizowanym wspólnym przystanku przy Politechnice, autobus 237 będzie czekał na pasażerów tramwaju, by tam mogli przesiąść się i dojechać do osiedli położonych przy ul. Zamenhoffa. Natomiast w noc z poniedziałku na wtorek, kiedy tramwaj N21 nie kursuje (ze względu na przerwę techniczną  na PST) z Kaponiery w kierunku Rataj zastąpi go linia autobusowa 231. Pasażerowie będą mogli wówczas przesiąść się do autobusu 237 na przystanku przy rondzie Rataje.

Zarówno tramwaj N21 jak i autobusy 231 oraz 237 będą kursować nocą co pół godziny.

Uzgodniono, że taka nocna kombinacja tramwajowo-autobusowa będzie jednak okresowym  testem (sprawdzony zostanie przy tym poziom hałasu jadących przez osiedla tramwajów). Jeśli taka trasa zaakceptowana zostanie przez mieszkańców, N21 na Ratajach wprowadzony będzie  na stałe.

Tramwaj N21 kursował już przez Rataje podczas odbywających się w Poznaniu piłkarskich mistrzostw Europy i jeździło nim wielu pasażerów. Nocne tramwaje na Rataje powrócą więc po dziewięciu miesiącach.  Warto też wspomnieć, iż jeździły tam (podobnie jak i w innych rejonach miasta) do 17 listopada 1991 r. Była to nocna „trzynastka”. Natomiast w latach sześćdziesiątych przez rondo na Ratajach  w kierunku Zawad i osiedla Warszawskiego jeździła też „ósemka”. Nocne tramwaje (cztery linie:1N – Dworzec – Marcinkowskiego – Winiary, 4N – Górczyn – Marcinkowskiego – Dębiec, 8N – Ogrody – Marcinkowskiego – Garbary i 13N – Junikowo- Marcinkowskiego – Rataje) zaczęły kursować po Poznaniu od 15 marca 1951 roku. W najlepszym okresie – w latach siedemdziesiątych – jeździło aż 6 linii nocnych, a połączenia miały także osiedla na Winiarach i Winogradach.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

 

 

Dodaj komentarz