Nietypowi goście do listopada


Na początku budziły niemałe zdziwienie: czerwone lub niebieskie o dziwnym kształcie. Takie nie poznańskie. Teraz wzbudzają już tylko sympatię mieszkańców stolicy Wielkopolski, którzy dopytują, jak długo jeszcze te nietypowe tramwaje pozostaną w mieście i czy może nie trzeba będzie ich oddawać.

helmut1

 

Wagony GT8S są w Poznaniu od ponad roku, bo od czerwca 2011. – Chcąc zapewnić mieszkańcom Rataj stały dostęp do komunikacji tramwajowej na czas budowy trasy na Franowo, musieliśmy zaopatrzyć się w większą ilość tramwajów wahadłowych – mówi Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych. – Ponieważ nie mieliśmy aż tylu własnych egzemplarzy, dodatkowe „wahadła” wypożyczyliśmy od MPK Kraków, z którym od dawna bardzo dobrze współpracujemy.
Krakowski przewoźnik zakupił używane wagony GT8S z Niemiec i był w trakcie realizowania dostaw kolejnych tramwajów. Dlatego też 6 sztuk tych wagonów, zamiast transportować je najpierw do Małopolski, a później do nas, przyjechały bezpośrednio z Dusseldorfu.

– Tutaj dostosowaliśmy je do polskich i poznańskich standardów i już mogliśmy je ekspediować na regularne linie – dodaje dyrektor Firlik. -Sprowadziliśmy także kilka wagonów bezpośrednio od przewoźnika, stąd ich nietypowe – jak na Poznań – niebiesko-białe malowanie”.

Zgodnie z założeniem, po służbie w Poznaniu pojazdy zostaną wysłane do Krakowa, gdzie właściciel przystosuje je do swoich warunków i norm kolorystycznych. Połowę tych tramwajów już oddaliśmy właścicielowi, pozostałe jeszcze służą poznaniakom.

Dwukierunkowe helmuty nieco się różnią od tych kursujących po Poznaniu. Przede wszystkim wystrój wewnątrz bardziej przypomina przedział pociągu, niż tradycyjny tramwaj: przez podwójne siedzenia naprzeciwko siebie, czy charakterystyczną zabudowę górnych okien. Kabina motorniczego znajduje się z dwóch stron, podobnie jest też z drzwiami.

Do czerwca 2012 dwukierunkowe „helmuty” kursowały głównie jako wahadłowa linia 25, łącząc Stomil z osiedlem Czecha. Po wznowieniu ruchu przez Górny Taras Rataj, wyjechały na trasę linii 18 oraz 11. W Poznaniu goście zostaną do listopada, zatem kto nie miał okazji przejechać się krakowskim dwukierunkiem z Dusseldorfu, jeszcze ma trochę czasu na nadrobienie zaległości.

 

Informacje techniczne
Rodzaj Wagon silnikowy trzyczłonowy dwukierunkowy
Długość 26200 mm
Szerokość 2420 mm
Wysokość nadwozia 3460 mm
Rozstaw osi 1800 mm
Masa własna 35 000 kg
Masa całkowita 49 000 kg
Miejsca ogółem 200 pas. (w tym siedzące: 51)
Wysokość podłogi 880 mm
Silniki (moc ciągła) 2*150 kW
Średnica kół tocznych 670 mm

jp

Dodaj komentarz