Nieestetyczne reklamy przestaną szpecić Poznań


Uchwała określa także terminy dostosowania do obowiązujących w mieście zakazów, zasad i warunków określonych w uchwale. W przypadku nośników reklamowych są one różne dla poszczególnych części miasta. Dla obszaru staromiejskiego – 12 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały, centrum i historycznych dzielnic – 24 miesiące, zurbanizowanego – 36 miesięcy, przyrodniczego – 24 miesiące.

Dla ogrodzeń pełnych wykonanych z prefabrykowanych betonowych przęseł lub blachy okres adaptacji do zapisów uchwały wynosi 5 lat od wejścia w życie. Pozostałe rodzaje ogrodzeń nie wymagają dostosowania, podobnie jak obiekty małej architektury.

Intensywne prace nad poznańską uchwałą krajobrazową trwają od marca 2017 roku. Pierwszym krokiem było opracowanie wstępnych propozycji zapisów, które miałyby się w niej znaleźć. W tym celu powołano zespół roboczy w Wydziale Urbanistyki i Architektury UMP oraz ogólnomiejski zespół ds. przygotowania uchwały krajobrazowej.

– W swoich pracach oba zespoły korzystały z obowiązujących dokumentów planistycznych, podręczników dobrych praktyk, wytycznych konserwatorskich oraz regulacji funkcjonujących w miastach zachodnioeuropejskich. Uzupełnieniem tych narzędzi były liczne inwentaryzacje, wizje w terenie, a także analizy przestrzenne – mówi Piotr Sobczak, dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury UMP, Architekt Miasta Poznania.

Opracowane w ten sposób propozycje zapisów stały się punktem wyjścia do dalszych prac. Po raz pierwszy projekt upubliczniono pod koniec 2017 roku. Każdy mógł się do niego odnieść, wyrazić swoje uwagi lub zaproponować zmiany. Uchwała ponownie została zaprezentowana w 2018 roku. Kolejnym krokiem były konsultacje społeczne, które odbyły się rok później. Zgłoszone wtedy uwagi dotyczyły głównie reklam na ścianach szczytowych budynków, szyldów dla obiektów handlowych, systemu informacji kierunkowej czy zasad sytuowania bilbordów.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz