„Nie” dla dyskryminacji w szkołach


– Uczestnicząc w zajęciach uczniowie i uczennice nabierają poczucia sprawczości i wiary w swoje możliwości, budują poczucie własnej wartości, poprawiają samoocenę. Zwiększa się także ich empatia. Służą sobie nawzajem jako grupa wsparcia. Zdarza się, że procesy izolacji i dyskryminacji zachodzące w grupie umykają dorosłym, a są zauważane przez rówieśników. Uczniowie i uczennice, zwłaszcza z klas starszych, rozglądają się wokół siebie. Dostrzegają osoby, które doświadczają izolacji i wspierają je. Zajęcia antydyskryminacyjne w poznańskich szkołach służą temu, aby szkoła była bardziej bezpiecznym miejscem dla wszystkich – mówi Marta Mazurek, radna miasta Poznania, przewodnicząca miejskiego Zespołu ds. Polityki Równości i Różnorodności.

Autorami programów antydyskryminacyjnych są nauczyciele szkół. Możliwa jest także współpraca z instytucjami zewnętrznymi. Zajęcia mogą przybierać różną formę, m.in. warsztatów (artystycznych, literackich, muzycznych, teatralnych lub fotograficznych) i dyskusji, a także gier czy zabaw dydaktycznych. Ich tematyka powinna służyć poszerzaniu wiedzy, przełamywaniu stereotypów, budowaniu postaw szacunku i tolerancji oraz podejmowaniu działań zmierzających do zmniejszenia ryzyka wystąpienia dyskryminacji w danej szkole.

– Bez względu na to jak bardzo się różnimy, wszyscy zasługujemy na szacunek. 24 lutego ruszyła nowa edycja konkursu na zajęcia dodatkowe. Zachęcamy dyrektorów szkół i nauczycieli, by tworzyli programy zajęć antydyskryminacyjnych i składali wnioski, a następnie realizowali je przy wsparciu Wydziału Oświaty. Każdy, kto należy do społeczności szkolnej, powinien nie bać się być sobą i czuć się, jak u siebie – mówi Wiesław Banaś, zastępca dyrektora Wydziału Oświaty UMP.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz