Na Ławicy będą zarządzać hałasem


Decyzją prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego brytyjska firma Airport Coordination Limited została powołana na koordynatora rozkładów lotów poznańskiego lotniska. W ramach stosowanego „zrównoważonego podejścia” do zarządzania hałasem lotniczym, Port ubiegał się o ustanowienie koordynatora w godzinach nocnych, tj. od 22:00 do 6:00. Koordynacja dotyczy okresu od czerwca do września, a w roku bieżącym rozpocznie się z  1-go lipca.

Powołany koordynator jest odpowiedzialny za przyznawanie zezwoleń na wykonanie operacji lotniczej (start lub lądowanie) w określonym czasie (ang. slot). Każdy przewoźnik lub inny operator lotu, planujący wylądować na Ławicy lub wystartować z Poznania w okresie obowiązywania koordynacji, ma obowiązek uzyskania zgody od koordynatora (z wyprzedzeniem określonym w unijnym rozporządzeniu w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Wspólnoty z 18 stycznia 1993r.).
Airport Coordination Limited spełniła warunki ustawy prawo lotnicze, co w toku postępowania zostało zweryfikowane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Firma ta już działała na poznańskim lotnisku jako koordynator rozkładów lotów w czasie EURO 2012. Na stałe natomiast koordynuje rozkład lotów w Porcie Lotniczym Chopina w Warszawie.

Ze względu na lokalizację Portu blisko terenów mieszkalnych, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji i rozbudowy Portu limituje liczbę nocnych operacji lotniczych. Restrykcje te pozwalają na wykonie do 12 operacji samolotom pasażerskim oraz do 4 operacji w ruchu prywatnym, czyli maszynom o masie do 5 ton – mówi Mariusz Wiatrowski, prezes Zarządu Portu – Wprowadzenie koordynacji w godzinach nocnych to kolejne narzędzie do zmniejszenia negatywnego oddziaływania hałasu lotniczego.
W ramach „zrównoważonego podejścia” do zarządzania hałasem lotniczym, Port wprowadził działania zmniejszające hałas na lotnisku, operacyjne procedury ochrony przed hałasem (podejścia na lotnisko i odejścia z lotniska oraz użycia antyhałasowych dróg startowych), jak również możliwie najlepsze wykorzystanie terenu.

Dodaj komentarz