Na Franowo tramwajem za dwa tygodnie


Wszystko wskazuje, że za dwa tygodnie pierwszy tramwaj linii 16 pojedzie nową – 2,5- kilometrowej długości – trasą, w tym 800- metrowej długości tunelem do pętli na Franowie.

Po otrzymaniu dokumentacji technicznej całego obiektu Państwowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie trasy. Drobiazgowe kontrole, które przeprowadzili inspektorzy i strażacy, potwierdziły, że cały obiekt przygotowany jest do użytku. Podczas testów funkcjonowania tunelu (z przejazdami tramwajów włącznie) zadziałały też czujniki przeciwpożarowe. Poinformowano również, że Inspektor zobowiązał inwestora do przedstawienia do końca roku certyfikatu potwierdzającego pozwolenie na wprowadzenie do obrotu niektórych urządzeń użytych w ramach systemu ochrony przeciwpożarowej. W przeciwnym razie, inwestor będzie musiał wymienić czujniki na te, które mają właściwe dokumenty.

Przygotowania do jazdy tramwajów na tej nowej trasie czyni też MPK. Prowadzone jest szkolenie motorniczych, bo jazda w tak długim tunelu, to także dla nich nowość. Trzeba będzie wiedzieć, jak np. reagować w nieprzewidzianych sytuacjach i zdarzeniach. Jak poinformował Andrzej Nowakowski, prezes spółki Infrastruktura Euro Poznań 2012, pasażerowie pojadą nową trasą około 14 sierpnia.

Tunel tramwajowy w Poznaniu, a także w Krakowie (nie uwzględniając metra warszawskiego, bo są tam inne parametry techniczne), są jedynymi takimi obiektami w Polsce. Tunel krakowskiego szybkiego tramwaju od poznańskiego jest jednak dłuższy o ponad 600 metrów: ma 1,42 kilometrów długości i przebiega w centrum miasta. Docelowo do Franowa mają jeździć tramwaje trzech linii: 11, 16 i 18. Trasa „szesnastki” – oprócz odcinka w śródmieściu – przebiegać będzie bezkolizyjnie.

Na trasie do Franowa powstało sześć przystanków, w tym dwa podziemne, o nazwach: „Piaśnicka / Rynek” i „Piaśnicka / Kurlandzka”. Za pętlą na Franowie budowana jest zajezdnia tramwajowa. Koszt budowy trasy to ponad 270 mln złotych. Część pieniędzy pochodzi z funduszy Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Poznań pochwalić się więc może kolejnym technicznym rozwiązaniem komunikacyjnym: ma już szybką trasę tramwaju do Piątkowa, teraz będzie to także tunel, a z początkiem roku przedłużenie torów „Pestki” do Dworca Głównego, poprowadzonych w sąsiedztwie torów kolejowych, w tak zwanej „dziurze toruńskiej”.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz