Muzealna galeria na nowo


Po niemal półrocznej przerwie z powodu modernizacji przestrzeni wystaw stałych w galerii Sztuki Polskiej od końca XVIII do połowy wieku XX Muzeum Narodowe udostępni ekspozycję w nowej aranżacji i według nowego scenariusza. Otwarcie w niedzielę o godzinie 12.00.

Zmiany dotyczą przestrzeni polskiego romantyzmu, w której wyeksponowano większą niż dotąd kolekcję prac Januarego Suchodolskiego, pokazując twórczość artysty, który jak nikt inny w tamtej epoce kształtował zbiorową wyobraźnię Polaków.

Inaczej także pokazano w Galerii twórczość impresjonistów, wystawiając ich dzieła w przestrzeni poświęconej sztuce realizmu. Pozwoliło to na wydobycie specyfiki obrazowania obydwu związanych z sobą postaw artystycznych, podobnie jak jednoczącej je i specyficznej dla polskiego malarstwa romantycznej nastrojowości, charakterystycznej tak dla Chełmońskiego i Pruszkowskiego, jak Pankiewicza i Podkowińskiego.

W konsekwencji zmianie uległa przestrzeń Galerii oddana sztuce około 1900 roku, w której dotąd eksponowano dzieła impresjonistów. Pozbawiona obrazów zakorzenionych w obserwacji świata zewnętrznego została w całości poświęcona sztuce polskiego modernizmu: z dominującym wtenczas symbolizmem, wczesnym ekspresjonizmem i malarstwem secesji.

Ten fragment ekspozycji wzbogacony także został o znaczące, a dotąd niepokazywane w niej dzieła, jak: rzeźba Macierzyństwo Wacława Szymanowskiego i trzy projekty Józefa Mehoffera: monumentalny Anioł – karton do polichromii katedry w Płocku, 1903 oraz dwie kompozycje pt. Geniusze,1901, kartony do polichromii skarbca na Wawelu.

Do wystawy stałej włączono nadto dziesięć obrazów pochodzących z Kolekcji Rogalińskiej z powodu remontu pałacu w Rogalinie. Przez najbliższe dwa lata będzie więc można oglądać dzieła tej miary co Melancholia Jacka Malczewskiego czy najpiękniejsze obrazy Ruszczyca, Mehoffera, Wyczółkowskiego, Podkowińskiego, Pankiewicza i Gierymskiego.

W programie modernizacji zrealizowano również projekt przystosowania ekspozycji dla osób niewidomych i słabowidzących. Galerie zostały wyposażone w plany tyflograficzne, które ułatwią poruszanie się w przestrzeniach wystaw stałych, a pięćdziesiąt wybranych obrazów opatrzono podpisami oraz krótkimi notami informacyjnymi w alfabecie Braille’a. Części z nich towarzyszą również szczegółowe opisy audiodeskrypcyjne, umieszczone w audioprzewodnikach, które w momencie zbliżenia się osoby niewidomej do obrazu, automatycznie odtwarzają opis.

Przestrzenie ekspozycji stałych w gmachu głównym Muzeum Narodowego w Poznaniu zostały wyposażone w nowe cokoły dla wyeksponowania większego niż poprzednio zespołu rzeźb. Galeria wzbogaciła się o nowe oświetlenie, a z myślą o komforcie publiczności wprowadzono nowe, zaprojektowane do muzealnych przestrzeni ławki.
Wprowadzony zostanie także system identyfikacji wewnętrznej, począwszy od otwieranej w nowej aranżacji galerii Sztuki Polskiej XVIII do XIX w. i przestrzeni nowego gmachu muzeum, po kolejne galerie muzeum, już na początku nowego roku.

Autorką scenariusza Galerii Sztuki Polskiej jest dr Maria Gołąb przy współpracy Doroty Suchockiej.
Autorką aranżacji plastycznej – Agnieszka Krupieńczyk
Koncepcja i koordynacja prac związanych z projektem dla osób niedowidzących – dr Marcin Szeląg.
Realizacja – zespół pod kierunkiem Romana Nowakowskiego.
Koordynacja prac związanych z projektem modernizacji – Alicja Hafke.
Modernizacja była możliwa dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

fot. Teofil Kwiatkowski Polonez Chopina ( Bal w Hotelu Lambert) 1859 wł. MNP fot. Adam Cieslawśki

Dodaj komentarz