Mur oporowy przy Starym Porcie gotowy


Prace dotyczyły zarówno części nadrzecznej, jak i tej pod powierzchnią wody. Inwestycja była konieczna z uwagi na stan techniczny muru, który pełni ważną funkcję powstrzymywania osuwania się gruntu.

Część podwodna muru składająca się z elementów drewnianych została wzmocniona nową konstrukcją stalową. Przestrzeń pomiędzy starą ścianką drewnianą nabrzeża a nową wypełnił beton. Dzięki takiemu wzmocnieniu poprawiła się stateczność muru oporowego, a ścianka stalowa przejmuje parcie gruntu w dolnej części nabrzeża. Dno Warty wzdłuż muru zostało dodatkowo umocnione pasem z kamieni, co zabezpieczy go przed podmywaniem.

Z kolei cała część nadwodna została odrestaurowana. Efekty są dobrze widoczne gołym okiem. Charakterystyczna ceglana ściana jest już oczyszczona, a ubytki – uzupełnione materiałem jak najbardziej zbliżonym do pierwotnego. Ze względu na trudną dostępność muru, prace prowadzone były na specjalnym, wiszącym rusztowaniu. Skorodowane i powyginane odbojnice zostały zdemontowane i zastąpione nowymi wraz z uzupełnieniem o elementy drewniane. Proces gruntownego czyszczenia i zabezpieczenia przed korozją przeszły także stalowe elementy muru, takie jak m.in. dźwigary i pierścienie cumownicze. Odtworzona jest również drabina zejściowa.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz