MPK Poznań chce kupić autobusy napędzane wodorem


W Urbino 12 hydrogen wodór gromadzony jest w postaci gazowej (pod ciśnieniem 350 atmosfer) w zbiornikach znajdujących się na dachu. Wykorzystano zestaw ogniw paliwowych o mocy 60 kW. W skład układu wodorowego wchodzą także urządzenia pomocnicze, odpowiadające m.in. za dostarczanie wodoru i powietrza pod odpowiednim ciśnieniem, recyrkulację pierwiastka, który nie został zużyty wcześniej, a także za utrzymanie odpowiedniej i stabilnej temperatury ogniw podczas pracy. Autobus jest wyposażony w małą baterię trakcyjną Solaris High Power, która wspomaga ogniwo paliwowe w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest głównie energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania.

MPK Poznań nie tylko próbuje pozyskać środki na zakup autobusów z napędem wodorowym, prowadzi także rozmowy na temat możliwości tankowania pojazdów w zewnętrznych firmach, ale również dostarczania wodoru do stacji tankowania, którą docelowo zamierza na własne potrzeby wybudować. – Mamy zapewnienie, że w czasie, gdy mogłyby pojawić się pierwsze pojazdy, czyli pod koniec 2022 roku, stacje tankowania wodorem będą już dostępne, m.in. dla nas – wyjaśnia Wojciech Tulibacki.

– Stawiamy na transport publiczny. Inwestycje w nowoczesny i ekologiczny tabor to element tej strategii – podkreśla Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Miasto nie tylko inwestuje w bezemisyjne pojazdy, ale również buduje nowe trasy tramwajowe i modernizuje istniejącą infrastrukturę, wprowadza nowe rozwiązania komunikacyjne, jak buspasy, aby autobusy nie stały w korku, unowocześnia systemy m.in. informacji pasażerskiej, dzięki którym korzystanie z transportu publicznego staje się łatwiejsze.

Więcej na temat wniosków na dofinansowanie zakupu ekologicznego taboru można przeczytać na stronie NFOŚiGW. RB, MPK

 

 

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz