MOVE 2021


Nauka – kapitał na przyszłość

Trzecią debatę podczas MOVE International Mobility Congress poświęcono roli uczelni w budowie kompetencji przedsiębiorstw branży e-mobility oraz rynkowi pracy w kontekście rozwoju zeroemisyjnego transportu. Udział w niej wzięli:

  • Alicja Pawłowska-Piorun, p.o. Kierownika, Zakład Niskoemisyjnego Transportu, Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu (MODERATORKA)
  • Grzegorz Gałczyński, Kierownik ds. Branż Strategicznych, Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.
  • Marcin Parchomiuk, z-ca Dyrektora ds. Badań i Rozwoju, Łukasiewicz, Instytut Elektrotechniki
  • Jakub Faryś, Prezes, PZPM
  • Katarzyna Sobótka-Demianowska, Head of Business, CEE EIT
  • Kamil Przewoski, Area Manager Poland, Homologation Manager East Europe, IDIADA

Polska jest jednym z najważniejszych miejsc na mapie Europy, w zakresie produkcji pojazdów, naczep, podzespołów i komponentów. W tej kategorii zajmujemy 6. miejsce na Starym Kontynencie, dlatego powinniśmy korzystać z tego potencjału. Naszą mocną stroną jest rozwój i kompetencje, ale by utrzymać tę pozycję, musimy inwestować w kształcenie nowych, wszechstronnie wykształconych kadr inżynieryjnych, podkreślali eksperci zgromadzeni na debacie. Zwrócono także uwagę na odpowiednie przygotowanie zawodowe absolwentów wyższych uczelni technicznych. Coraz częściej ta fachowa wiedza ogólna inżynierów, zwłaszcza wśród młodych pracowników naukowych, jest ukierunkowywana na wdrożenia i komercjalizację.

„Polska jest trzecim krajem w UE pod względem zatrudnienia w sektorze elektromobilności, ale polskie uczelnie i szkoły zawodowe powinny już teraz zainwestować w tworzenie nowych specjalizacji i kształcić kadry w tej branży” – podkreślała Alicja Pawłowska-Piorun, p.o. Kierownika z Zakładu Niskoemisyjnego Transportu w Krajowym Ośrodku Zmian Klimatu, moderatorka debaty.

Reprezentanci biznesu, nauki i administracji dyskutowali o zapotrzebowaniu na wykwalifikowaną kadrę dla dynamicznie rozwijającego się rynku elektromobilności. Prelegenci podkreślali, że aktualny potencjał kadrowy Polski w sektorze motoryzacyjnym zapewnia jego stabilność, ale powinien być rozwijany przez szkoły i uczelnie w kierunku zgodnym z rynkowymi trendami.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz