Mosty Berdychowskie mają fundamenty


Betonowanie ścian szczelinowych, które są elementem fundamentów podpór mostów, w ostatnich tygodniach odbywało się we wszystkich trzech docelowych lokalizacjach, czyli na Ostrowie Tumskim, Berdychowie i Chwaliszewie. Wśród prac ziemnych można wymienić także zbrojenie ławy fundamentowej. Obecnie wykonawca przygotowuje się do prac żelbetowych. Ze względu na zakończenie robót fundamentowych, z zaplecza placu budowy znikną głębiarki, a stopniowo transportowane będzie zbrojenie i elementy konstrukcyjne nowych mostów dla pieszych i rowerzystów.

Oddzielony ruch pieszy i rowerowy

Wiadomo już, jak będzie wyglądał ruch na obu mostach. W związku z wnioskami o wydzielenie ruchu rowerowego, jednostki miejskie podjęły decyzję o wprowadzeniu separacji z uwagi m.in. na Program Rowerowy Miasta Poznania i prognozowane intensywne wykorzystywanie przepraw w codziennych podróżach. Uzgodnione rozwiązanie przewiduje podział przestrzeni na część pieszą i rowerową, by cykliści sprawnie przejeżdżali na drugą stronę Warty, a piesi mogli swobodnie spacerować. Na obu mostach będą ławki, na których będzie można odpocząć. Mosty nie utracą więc bulwarowego charakteru wykreowanego przez zwycięzców konkursu architektonicznego. Planowana separacja ruchu rowerowego pozwoli pogodzić interesy wszystkich przyszłych użytkowników.

Budowane mosty pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem będą uzupełnieniem infrastruktury pieszo-rowerowej po obu stronach Warty. Ułatwi ona komunikację okolic kampusu Politechniki Poznańskiej i Malty z południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym ze Starym Rynkiem. Dodatkowym zakładanym efektem inwestycji jest aktywizacja terenu południowego cypla Ostrowa Tumskiego. Zostanie on zagospodarowany zielenią i małą architekturą, taką jak ławki.

Nowa atrakcja nad Wartą i Cybiną

Przeprawa składać się będzie z dwóch mostów nad Wartą oraz Kanałem Ulgi. Po stronie wschodniej podpory budowane są mniej więcej na wysokości ul. Berdychowo, kolejne na Zagórzu (tj. południowej części Ostrowa Tumskiego), a po stronie zachodniej – w rejonie tzw. kontenerów i parku w Starym Korycie Warty. Most nad Wartą będzie liczył 165 metrów długości, natomiast drugi, nad Cybiną, 117 metrów. Obie części są analogiczne pod względem architektonicznym i konstrukcyjnym, będą tworzyły jednolitą całość.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

Dodaj komentarz