Moderus Gamma – można go zobaczyć z bliska


Nowoczesny tramwaj Moderus Gamma będą mogli zobaczyć miłośnicy komunikacji szynowej, którzy odwiedzą zajezdnię Franowo w najbliższą niedzielę.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ten najnowszy tramwaj, wyprodukowany przez poznański Modertrans,  pierwszy raz pokazany został podczas oficjalnej prezentacji w miniony piątek, 18 listopada. Teraz zaprezentowany zostanie szerszej publiczności podczas „Katarzynek” , 27 listopada – dniu tramwajarzy i kolejarzy.

Moderus Gamma ma nowoczesny wygląd, różniący się wyraźnie nawet od najnowszych jeżdżących tramwajów w Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku ,Krakowie, Olsztynie czy w Warszawie.  Niskopodłogowy w 100 proc. pojazd Modertransu ma 32 metry długości, jest bogato wyposażony w wiele urządzeń ułatwiających pracę motorniczego (w kabinie jest nawet podręczna lodówka), a także uprzyjemniający podróż pasażerom (np. świetnie ułożone poręcze, sygnalizacja świetlna zmieniająca barwy podczas otwierania -kolor zielony  i zamykania drzwi – kolor czerwony, bogata elektroniczna informacja, klimatyzacja, wygodne przejścia).

Tramwaj w najbliższych tygodniach przejdzie testy, co pozwoli uzyskać mu homologację. Gdy ją otrzyma będą mogli nim jeździć poznaniacy, ponieważ tramwaj będzie – przynajmniej w pierwszym okresie – jeździł po mieście.

MPK w Poznaniu przymierza się do zakupu kolejnych tramwajów – tym razem 50 wagonów. Czy Moderus Gamma wzbogaci przyszły tabor?  O tym zadecyduje przetarg, a zainteresowane mogą być  nim także inne fiormy produkujące tramwaje, np. Pesa czy Solaris-Stadler.

Moderus Gamma jest tramwajem nowoczesnym, pięcioczłonowym, zawieszonym na 3 wózkach. Konstrukcja  tramwaju podobna jest do jeżdżących w Poznaniu wagonów Combino i Tramino. One są jednak nieco lżejsze (ważą bez pasażerów odpowiednio 32 i 42 tony). Gamma jest cięższa od Tramino o prawie 6 t.

Czy tramwaj ten na stałe zagości w Poznaniu? Zwłaszcza, że część  torowisk właściwie niedostosowanych jest do tak ciężkich tramwajów (ostatnio przeprowadzono wiele remontów, by mogły jeździć tam pojazdy o dużej masie). Mówi się, że wagony ze sztywnymi wózkami, czyli takie jakie mają Tramino i Combino, szybciej zużywają torowiska i rozjazdy niż pojazdy z ruchomymi wózkami, do tego lżejsze jak np. Moderusy Alfa czy Beta (34 t), a nawet Tatry  (prawie 33 t), nie mówiąc już o tramwajach starego typu polskie 105Na czy niemieckie GT8 (26 t).

Jedyna trasa dla tak dużych masą tramwajów to PST. Przetarg pokaże więc czy miasto zakupi tramwaje z ruchomymi wózkami , lżejsze, nawet kosztem uszczuplenia niskiej podłogi np. do 65 proc. powierzchni , czy wzbogaci tabor taki jak jeżdżące tramino. I w nowy krajobraz poznańskich tramwajów wpisze się Moderus Gamma.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek

 

Dodaj komentarz