Modernizacja poznańskich dworców kolejowych


Rozpoczyna się drugi etap modernizacji stacji kolejowej Poznań – Garbary. Budynek dworca będzie przez PKP rozbudowany i unowocześniony, dostosowany, m.in. do potrzeb osób niepełnosprawnych.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

W budynku dworcowym, który będzie klimatyzowany, obok kas, poczekalni będą też punkty usługowe i pomieszczenia techniczne. Cała stacja objęta będzie monitoringiem. Do dworca wybudowane zostanie też nowe (od strony ul. Garbary) przejście dla pieszych. Uporządkowany będzie też plac przed stacją, gdzie utworzone zostaną nowe miejsca postojowe dla samochodów. Przypomnijmy, że w pierwszym etapie modernizacji stacji Poznań – Garbary zmodernizowane zostały torowisko i perony stacji.

Przebudową budynku dworca zakończą się prace przy unowocześnianiu stacji, z której korzysta wielu pasażerów. Dworzec Poznań – Garbary usytuowany jest blisko centrum miasta. Stąd jest niecały kilometr do Starego Rynku. Z pewnością stacja ta zyska na jeszcze większym znaczeniu, gdy w pobliżu poprowadzona będzie linia tramwajowa z Garbar w kierunku Naramowic. Ma to być zrealizowane w latach dwudziestych – w drugim etapie budowy trasy  ulicą Szelągowską.  Teraz do dworca dojechać można autobusami miejskimi.

Równolegle do modernizacji budynku stacyjnego Poznań-Garbary prowadzone są przez PKP duże prace przy unowocześnianiu peronów poznańskiego Dworca Głównego oraz budynku Dworca Zachodniego. Przywrócony do swych funkcji ma być też w najbliższych latach – oczekiwany przez pasażerów – główny obiekt „starego” Dworca Głównego, usytuowany centralnie na tej stacji. Teraz całą obsługę pasażerską przejął w 2012 roku – zbudowany po południowo-wschodniej stronie wiaduktu (Mostu Dworcowego) – nowy gmach dworca wraz z wielką galerią handlową i krytymi, wielopoziomowymi parkingami.

Prowadzone są też prace przy modernizacji przystanków kolejowych na trasie z Poznania do Obornik Wlkp i Piły. Powstanie na tej linii nowy przystanek w sąsiedztwie rozbudowującego się osiedla na Strzeszynie. Powstaną tam również parkingi dla samochodów, tak by pasażerowie mogli przesiąść się do i z pociągów. Tak też będzie przy stacji Poznań – Junikowo po wybudowaniu w najbliższych latach tunelu drogowego pod torami kolejowymi z Plewisk do poznańskiego Junikowa.

Wszystkie te inwestycje są częścią powstającej kolei metropolitalnej, mającej przejąć część ruchu pasażerskiego z miejscowości wokół Poznania. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ nadal wielu mieszkańców wybiera – z powodu nie zawsze doskonałej komunikacji podmiejskiej – samochody. A to z kolei powoduje tworzenie się korków na głównych trasach łączących podpoznańskie gminy z miastem.

Fot. Andrzej Świątek

Dodaj komentarz