Master plan dla Kolei Metropolitalnej


Prezydent Poznania Ryszard Grobelny i starosta poznański Jan Grabkowski wraz z przedstawicielami Stowarzyszenia Metropolia Poznań przedstawili dzisiaj założenia master planu dla Kolei Metropolitalnej, który ma szanse uzyskać wsparcie finansowe z tak zwanych funduszy norweskich.

Konferencja prasowa odbyła się na dworcu kolejowym w Kobylnicy, który będzie ważnym elementem master planu, nie tylko z racji położenia, linii kolejowej, ale także dlatego, że już teraz spora część mieszkańców korzysta z kolei. Choć potencjał tego dworca i tego połączenia kolejowego nie jest do końca wykorzystywany.

– Wdrożenie planu w życie to nie jeden moment. Master plan pokaże nam kilka projektów i pomoże zdecydować w jakiej kolejności je realizować” – mówił Ryszard Grobelny. – Liczmy na to, że master plan pokaże gdzie na dworcu powinno być przedszkole, by rodzice podróżujący pociągiem mogli pozostawiać i odbierać dzieci, jakie ścieżki rowerowe stworzyć, ile biletomatów PKP ma ustawić – podsumował prezydent Poznania.

Starosta poznański dodał, że master plan „zwróci też uwagę na parkingi. Gdzie i na ile miejsc powinniśmy je stworzyć? Gdzie i jak odnowić dworzec? Jak i co stworzyć, by był powód skorzystania z Kolei Metropolitalnej?” – wyliczał Jan Grabkowski.

Maciej Musiał z Biura Stowarzyszenia Metropolia Poznań zaznaczył, że taki plan to „nie kwestia ambicji, to musi być kwestia analiz, musimy wiedzieć jakie są potrzeby i jak na nie zareagować.”

Na zlecenie Stowarzyszenia Centrum Badań Metropolitalnych opracowało diagnozę społecznego zapotrzebowania na usługi transportowe Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, z którego wynika m.in., że tylko w ciągu 3 godzin porannego szczytu codziennie wjeżdża do miasta ponad 40 tys. samochodów (ok. 55 tys. osób), a liczba osób dojeżdżających codziennie do miasta samochodem jest ponad 6 krotnie wyższa niż osób korzystających z kolei.

Tymczasem miasto Poznań oraz powiat poznański dysponują rozbudowaną infrastrukturą Poznańskiego Węzła Kolejowego z dziewięcioma koncentrycznie zbiegającymi się liniami kolejowymi, która w niewielkim tylko stopniu jest wykorzystywana przez mieszkańców obszaru metropolitalnego.

W celu kompleksowego rozwiązania tego problemu wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej dla usprawnienia komunikacji publicznej w obszarze metropolitalnym zbudowano Partnerstwo, w skład którego obok Stowarzyszenia jako Lidera weszły między innymi: województwo wielkopolskie, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o., 20 jednostek samorządu terytorialnego – członków Stowarzyszenia Metropolia Poznań.

Działając w imieniu partnerów stowarzyszenie przygotowało i złożyło w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego projekt pt. Master plan dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Projekt ten aplikuje o środki z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego (MF EOG).

Wartość projektu 1.907.609,-zł z czego dotacja wyniesie 85% kosztów kwalifikowanych tj. 1 621 468 zł. Projekt po ewentualnym uzyskaniu dofinansowania z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego będzie realizowany w latach 2014-2016.

Być może jeszcze w czerwcu będzie wiadomo czy otrzymamy pieniądze na opracowanie master planu. Wtedy pierwsze założenia master planu poznamy w maju 2014 roku.

Dodaj komentarz