Marzysz o własnym lokalu gastronomicznym? Pamiętaj o spełnieniu szeregu wymogów


Dostarczaniu produktów i usług wszelkiego typu towarzyszyć musi troska o to, by jak najlepiej odpowiadały one potrzebom odbiorcy – inaczej trudno będzie wróżyć sukces jakiemukolwiek przedsięwzięciu. Są jednak dziedziny, w których pomiędzy przedsiębiorcę a konsumenta ze szczególną troską wkracza państwo i obowiązujące w nim uregulowania. Należy do nich m.in. gastronomia – konsekwencje niedostatecznej dbałości o jakość nie trudno sobie wszak w tym przypadku wyobrazić.

Rzeczy ważne i bardzo ważne

W każdym mieście różnego typu lokali jest wiele a ich postaci bardzo zróżnicowane. Jeśli tego typu przedsięwzięcie się powiedzie i zostanie ciepło przyjęte przez gości, mamy szansę stworzyć miejsce wyjątkowe – jest to jednocześnie warunek naszego sukcesu. Dlatego, że, wbrew pozorom, nie przychodzi się przecież do nich głównie po to, by kupić żywność – półki w okolicznych sklepach są jej pełne. Wstępujemy tam, by np. dobrze spędzić czas. Wszystko jest więc ważne: lokalizacja, wystrój nadający określony klimat i sposób komunikacji z klientami. Są jednak rzeczy jeszcze ważniejsze, bez których powyższe nie mają żadnego sensu.

Nie uruchomimy żadnego lokalu bez wizyty sanepidu, który musi dokonać odbioru.

Będziemy więc potrzebowali szeregu dokumentów, m.in. umowy najmu, pozwolenia na zmianę użytkowania lokalu, badania wody, umów na wywóz nieczystości i oleju, projektu technologicznego, a także szkoleń BHP (pełna lista jest dość długa). Sprawdzona zostanie ponadto organizacja przestrzeni, a także np. wyznaczenie odpowiednich stanowisk. A to nadal nie wszystko.

Wielką barierą będącą przyczyna wysokich kosztów, jest konieczność wyposażenia się w odpowiedni sprzęt. Minęły już czasy żmudnej pracy na zmywaku. Sanapid sprawdzi, czy znajduje się u nas np. zmywarka gastronomiczna  z funkcją wyparzania, w jaką można wyposażyć się np. w dzięki ofercie Resto Quality. Szybki czas mycia sprawia, że zdecydowanie jest to ekonomicznie uzasadniony zakup. Wszystko jednak musimy posiadać od razu i każde urządzenie ma być już podłączone i działać.

Sprzęt może się okazać inwestycją kluczową także ze względu na wydajność pracy – by wspomnieć tu choćby bardzo wszechstronne piece konwekcyjno-parowe.

Bądź gotowy na wypadek kontroli

Odbiór lokalu to nie jedyny moment, w którym musimy być gotowi na wypadek wizyty Sanepidu. Może mieć ona miejsce dosłownie w każdym momencie – np. na skutek sygnału któregoś z niezadowolonych gości. Dlatego o wszystkie aspekty działania lokalu mogące mieć na to jakikolwiek wpływ trzeba dbać na bieżąco.

W praktyce oznacza to m.in. konieczność prowadzenia szeregu zeszytów. Dostaw, w którym zawarte będą nie tylko informacje dot. czasu i ilości, ale także temperatury czy numeru faktury. W innym będziemy odnotowywać (dwa razy dziennie) temperaturę w lodówkach i zamrażarkach, w kolejnym mycie podłóg czy sprzętów. Udokumentowane muszą być ponadto szkolenia pracowników, a także zawarte i inne umowy, na deratyzację, dezynsekcję i dezynfekcję. Warto o wszystko to dbać – może się wszak okazać, że uwagi gościa były całkowicie bezpodstawne, jednak zaalarmowany przez niego Sanepid dopatrzył się problemów zupełnie gdzie indziej.

Pamiętajmy przy tym, że w tej branży, zależnie od rodzaju lokalu, najsurowszym recenzentem bywa klient, a w dobie mediów społecznościowych wszelkie negatywne opinie rozchodzą się błyskawicznie. W dodatku z uwagi na kulturowe funkcje takich miejsc, wykraczające poza serwowanie żywności, dotyczyć mogą bardzo różnych zagadnień.

Dodaj komentarz