Na Maltę powraca Anna Smolar. Jej „Kobieta samotna” – reinterpretacja filmu Holland z 1981 roku – podejmuje temat troski, solidarności i osamotnieniu w systemie. Będzie to także teatralny debiut raperki Ryfy Ri. Trzykrotnie nominowana do Oscara Agnieszka Holland będzie również gościnią specjalną tegorocznej Malty, która stanie się poniekąd retrospektywą jej twórczości, w programie kina plenerowego obejrzymy oba tytuły, które stały się punktem wyjścia do nowych interpretacji.
Poruszającym i interdyscyplinarnym doświadczeniem będzie spektakl „Jest tylko jedna” autorstwa Darii Sobik, w reżyserii Pameli Leończyk – o jednej z najtrudniejszych i ambiwalentnych życiowych relacji: córki z matką, który będzie miał swoją premierę w ramach Malty. Niecodzienną scenografię teatralną stanowią tu prace Anny Myszkiewicz, które za dnia publiczność obejrzy w formie wystawy – kuratorowanej przez Aleksandrę Pietrzak – na poznańskiej Scenie Roboczej.
Malta to również przegląd najciekawszych produkcji Teatru Polskiego w Poznaniu, czyli TP1875 Fest. Uznany już przez krytykę „Pigmalion” Mikity Iłynczyka pokaże, jak aktualna, mimo upływu ponad wieku od publikacji, pozostaje słynna satyra George’a Bernarda Shawa. Podążając za przenikliwą intuicją autora pierwowzoru, spektakl przygląda się społecznym napięciom i bada możliwe, potencjalne scenariusze nadciągających dekad. „Querelle” Piotra Pacześniaka, oparty na prozie Jeana Geneta, opowie o winie, pożądaniu i poszukiwaniu wolności. „Wiera Gran” Damiana Josefa Neća w poruszający sposób przywoła tragiczną historię żydowskiej pieśniarki oskarżonej o kolaborację z gestapo. Z kolei „Nowy Pan Tadeusz, tylko że rapowy” Kamila Białaszka to twórcza interpretacja narodowej epopei – osadzona w ulicznym kontekście i hip-hopowej stylistyce. Z kolei w Polskim Teatrze Tańca premierowo zobaczymy „Stories” Katarzyny Niżnik i Eweliny Cieśli – choreograficzną syntezę współczesnych doświadczeń młodzieży, posługującej się językiem nowych mediów.