Lech na czele klasyfikacji medialności


Rok 2012 obfitował w zmiany na pozycji lidera rankingu najbardziej medialnych klubów piłkarskich. Polska liga nie została zdominowana przez żadną z drużyn – ani w sferze sportowej, ani medialnej. Grudzień należał do Śląska Wrocław, który wyprzedził Legię Warszawa i Lecha Poznań – wynika z badania „Polska Piłka” przeprowadzonego przez „PRESS-SERVICE Monitoring…

Prowadzenie w klasyfikacji medialności w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zmieniało się sześciokrotnie. Walczyły o nie cztery najsilniejsze kluby w Polsce – Śląsk Wrocław, Legia Warszawa, Lech Poznań i Wisła Kraków. Najwięcej miesięcy na pierwszej pozycji spędzili wrocławianie (4), którzy zyskali zwłaszcza po wywalczeniu tytułu mistrza Polski. Po trzy razy prowadziła Legia Warszawa i Wisła Kraków. Dwa razy prymat zdobył poznański Lech.

Wcześniej ranking najbardziej medialnych klubów, prowadzony od marca 2010 roku, przez wiele miesięcy zdominowany był przez dwa kluby. Nieprzerwana seria Lecha trwała 11 miesięcy (lipiec 2010 – maj 2011), a Wisły Kraków – 9 miesięcy (lipiec 2011 – marzec 2012). W kwietniu Wisłę wyprzedziła Legia Warszawa, natomiast w czerwcu na miesiąc na czoło powrócił Lech. Od lipca do września okupował je Śląsk Wrocław. W kolejnych miesiącach pierwsze miejsce zdobywały kolejno: Legia Warszawa, Lech Poznań, a obecnie Śląsk Wrocław.

Nazwa wrocławskiego klubu najczęściej występowała zarówno w publikacjach prasowych, jak i internetowych, choć w tej drugiej klasyfikacji przewaga nad Legią jest śladowa. Lider 53 razy w miesiącu znalazł się na pierwszych stronach gazet – tyle samo co Lech Poznań. Trzecie miejsce z poważną stratą (43 wystąpienia) zajęli „Wojskowi”. Mimo tego to oni uzyskali najwyższy ekwiwalent reklamowy publikacji – 16,6 mln zł, w porównaniu do 15 mln zł, jakie uzyskał Śląsk. Doskonałe trzecie miejsce w tym zestawieniu zajął Górnik Zabrze (14,3 mln zł).

Lech -Ślask 079W I lidze prowadzi Cracovia, która ponownie udowodniła, że jest zdecydowanie najpopularniejszym klubem tej klasy rozgrywek. Przewaga nad resztą stawki była bowiem miażdżąca. Na drugą pozycję z trzeciej awansowała Warta Poznań. Pozycję wicelidera z listopada straciła Arka Gdynia, która spadła na miejsce czwarte. Ostatni stopień podium zajął po raz pierwszy w tym roku Łódzki KS. Co ciekawe, zainteresowanie I ligą ogółem sukcesywnie spada od sierpnia, niezależnie od fazy sezonu.
Badanie „Polska Piłka” prowadzone jest na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz 20 najpopularniejszych portali internetowych. W grudniu 2012 przeanalizowano 10,7 tys. publikacji. Łącznie od początku badania – czyli od 1 marca 2010 do 31 grudnia 2012 analitycy „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wzięli pod uwagę 471 tys. informacji.

Fot. R. Gorączniak

Dodaj komentarz