Lech, Legia, Ekstraklasa, PZPN… Kulisy sportu na SWPS w Poznaniu


Dlaczego na koszykarskich imprezach sportowych wysokiej rangi korzysta się z internetu przewodowego? Ile członków zarządu przeciętnie liczy polski związek sportowy? Kim jest kibic poznańskiej koszykówki? Dlaczego murawa poznańskiego stadionu nie jest sztuczna? Dlaczego Lech Poznań jest klubem jednosekcyjnym? Dlaczego kluby płacą kary za kibiców? Na te i na wiele innych pytań odpowiedzi udzielili zaproszeni goście, którzy zjawili się w Poznaniu 31 maja. Tego dnia na Uniwersytecie SWPS odbyła się konferencja naukowa „Prawo, zarządzanie, analityka. Współczesne trendy w sporcie”.

Konferencja


Wśród prelegentów pojawili się m.in. dr Karol Klimczak (Lech Poznań), dr Marcin Cybulski i Paweł Chmielowski (Sport Analytics), Paweł Kokot (Kancelaria Prawna Masiota i Wspólnicy), a także Jakub Laskowski z Legii Warszawa, Marcin Stefański z PZPN i Radosław Nawrot z „Gazety Wyborczej”. Uczestnicy mieli możliwość wysłuchania 22 referatów – z obszarów prawa sportowego, zarządzania, marketingu i analityki w obszarze sportowym. Najwięcej emocji wzbudzało wystąpienie dr. Karola Klimczaka, ze względu na wysoki poziom prezentowanych referatów trudno jednak było wyróżnić zdecydowanego faworyta. Większości wystąpień towarzyszyły dyskusje – zgodnie z założeniami konferencji naukowych. Jednak mimo naukowego charakteru wydarzenia uczestniczyło w niej wiele osób spoza świata akademickiego. Idea „nauka ma służyć ludziom” wyraźnie znalazła tutaj swoje odzwierciedlenie. Szczególnie część marketingowo-analityczna pozwoliła spojrzeć na kulisy sportu. Podobać mogły się wystąpienia Olgi Kijewskiej (PZKosz), Wojciecha Andrzejczaka (Kozły Poznań) czy też Michała Farmasa vel Króla (Ministerstwo Sportu i Turystyki).
Konferencję współorganizowali: Instytut Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, Kancelaria Prawna Masiota i Wspólnicy, Sport Analytics – Analityka Sportowa oraz Sport Success – Agencja Marketingu Sportowego. Patronatem medialnym wydarzenie objęli: Nasz Głos Poznański oraz Radio Merkury. Konferencja odbyła się pod auspicjami Ministerstwa Sportu i Turystyki, Okręgowej Izby Radców Prawnych w Poznaniu, Okręgowej Rady Adwokackiej w Poznaniu oraz Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Wielkopolski.
Według zapewnień p.o. dyrektor Instytutu Prawa Uniwersytetu SWPS w Poznaniu, dr Marii Grzymisławskiej-Cybulskiej, ze względu na wysokie zainteresowanie wydarzeniem (zarejestrowano blisko 140 uczestników i prelegentów) konferencja przyjmie formę cykliczną. Liczymy na ciąg dalszy!

Pełna lista prelekcji i prelegentów:
1) Legislacyjne aspekty prawnej reglamentacji sportu (prof. zw. dr hab. dr h.c. A. J. Szwarc, UAM);
2) Współpraca samorządów z klubami sportowymi (dr Piotr Jóźwiak, Instytut Prawa, Uniwersytet SWPS w Poznaniu).
3) Zarządzanie klubem sportowym – porównanie modeli (dr Karol Klimczak, Lech Poznań);
4) Prawne aspekty funkcjonowania polskiego związku sportowego (Łukasz Wachowski, Dyrektor Departamentu Rozgrywek Krajowych PZPN);
5) Modele współpracy pomiędzy klubem sportowym a kibicami (r.pr. Jarosław Pucek, Kancelaria Masiota i Wspólnicy);
6) Międzynarodowe postępowanie arbitrażowe w sporcie na przykładzie działalności FIFA Dispute Resolution Chamber (apl. adw. Jan Łukomski, Masiota i Wspólnicy);
7) Międzynarodowe postępowanie dyscyplinarne w sporcie na przykładzie działalności UEFA Disciplinary Committee (Paweł Kokot, Kierownik departamentu sportu, Kancelaria Masiota i Wspólnicy);
8) Profesjonalne kontrakty w sporcie (Jakub Laskowski, Pełnomocnik Zarządu ds. prawnych, Legia Warszawa);
9) Odpowiedzialność karna organizatora imprezy masowej (adw. Przemysław Plewiński);
10) Podatki w sporcie (dr Karolina Tetlak, Uniwersytet Warszawski);
11) Funkcjonowanie ligi zawodowej (Marcin Stefański, Dyrektor Departamentu Logistyki Rozgrywek Ekstraklasa S.A.).
12) Reguły odpowiedzialności dyscyplinarnej w polskich związkach sportowych na podstawie znowelizowanej ustawy o sporcie (Michał Nowak, Uniwersytet SWPS Warszawa)
13) Zarządzanie polskim związkiem sportowym (Michał Farmas vel Król, Ministerstwo Sportu i Turystyki);
14) Zarządzanie międzynarodową imprezą sportową (Olga Kijewska, Dyrektor Zarządzający Basket Ligi Kobiet i Dyrektor Marketingu PZKosz);
15) Analityka sportowa – możliwości i ograniczenia (Paweł Chmielowski, dr Marcin Cybulski, Sport Analytics);
16) Media a sport – płaszczyzny porozumienia (Radosław Nawrot, Gazeta Wyborcza);
17) Wyzwania marketingu w sporcie (Sebastian Starczewski, Dyrektor Marketingu Lech Poznań);
18) Sponsoring w sporcie – specyfika polska (Michał Główczewski, CEO Sport Success);
19) Zarządzanie obiektem sportowym na przykładzie INEA Stadionu w Poznaniu (Sławomir Mrowiński, Wiceprezes Zarządu Marcelin Management);
20) Koncepcja hybrydowych projektów marketingowych w sporcie (Marcin Śmigielski, Wiceprezes ds. marketingu Polski Związek Tenisowy).
21) Do Your Job! – New England Patriots – studium przypadku (Wojciech Andrzejczak, Head Coach Kozły Poznań)
22) Wyzwania promocyjne w sporcie osób niepełnosprawnych – fakty i mity (Tomasz Szkwara, Prezes Stowarzyszenia Sportu Osób Niepełnosprawnych).

Dodaj komentarz