Kupujemy rower górski


Na rynku dostępnych jest mnóstwo modeli rowerów pochodzących od przeróżnych firm. Trudno jest po prostu wejść do sklepu rowerowego i z miejsca wybrać sobie właściwy. Z jednej strony może się wydawać, że wystarczy spojrzeć na kilka rowerów i wybrać ten, który się nam najbardziej podoba. Z drugiej strony, każdy intuicyjnie czuje, że nie byłoby takiego zróżnicowania w katalogach rowerów, gdyby różnego rodzaju niuanse w ich konstrukcji nie miały wpływu na ich performance. Dziś zajmiemy się tym, co powinien mieć rower górski, aby wart był naszych pieniędzy.

Czym jest rower górski?

Rower górski to jeden z typów rowerów, odróżniający się od innych rodzajów (trekkingowy, szosowy, miejski itp.) tym, że jego konstrukcja ułatwia rowerzyście poruszanie się po trudnym terenie, bogatym we wzniesienia, pagórki, nierówności oraz śliskie lub grząskie nawierzchnie. Łatwo jest poczuć, że siedzi się na rowerze górskim, bo przymierzając się do różnych rowerów, na góralu zawsze uzyskamy pozycję, w której mocno będziemy napierać rękami na kierownicę. Jest to spowodowane geometrią ramy, która wymusza na nas pochyloną sylwetkę. Służy to temu, żeby podczas stromych podjazdów, dociskać przednią część roweru swoim ciężarem tak, aby :nie stanął dęba”. Rama takiego roweru jest też na ogół masywniejsza i o szerszym przekroju niż w innych rowerach, co wpływa na jej wytrzymałość.

Elementy roweru górskiego

Rower górski, aby dobrze służyć nam w terenie, wyposażony jest w kilka elementów. Po pierwsze, stoi on na szerokich oponach z głębokim bieżnikiem i wysokim profilem. Polepszają one przyczepność na grząskim podłożu, ale w zamian zwiększają opory toczenia na asfalcie, dlatego rower górski nie jest polecany do jazdy po mieście. Po drugie, w trudnych warunkach terenowych bardzo przydaje się duży zakres przełożeń przerzutki i mechanizmu korbowego. Bardzo często w wyższych modelach górali stosuje się tylko dwa koła zębate w korbie, natomiast kaseta jest bardzo rozbudowana i występuje w niej bardzo duża rozpiętość wielkości między najmniejszą a największą zębatką. Ułatwia to radzenie sobie ze zmianą biegów przy dużych podjazdowych obciążeniach. Rowery górskie często mają też wzmocnione, grubsze obręcze kół oraz zwiększoną liczbę szprych, aby lepiej znosić różnego rodzaju uderzenia np. związane z zeskoczeniem ze skały. Można w nim też zamontować szerokie błotniki, aby nie zachlapać się za bardzo, ale taki rower nie nadaje się zbytnio do przewożenia ładunku. Pakowanie się na taki rower opiera się raczej na kilku niewielkich torebkach montowanych pod ramę, czy pod siodełko.

Marki rowerów górskich

Z dobrych marek rowerów górskich, na polecenie zasługuje na pewno firma KTM. Jej rowery można znaleźć na https://www.bikesalon.pl/rowery-crossowe/ktm. Ta firma jest znana głównie z produkcji motocykli i pełnymi garściami czerpie ze swojego bogatego doświadczenia w tym zakresie, produkując rowery. Drugą świetną marką górali jest z całą pewnością TREK, będący potentatem przemysłu rowerowego na świecie. Podobnie sprawa ma się w przypadku marki Specialized. Na uwagę zasługują też niektóre modele od słowackiego Kellysa, polskiego Krossa, czy też amerykańsko – szwajcarskiego Scotta.

 

Dodaj komentarz