Spore zmiany czekają latem pasażerów komunikacji tramwajowej w Poznaniu. I to nie tylko z powodu rozpoczętych w szkołach dwumiesięcznych wakacji (będzie obowiązywać letni rozkład jazdy – tramwaje i autobusy kursować będą zmniejszą częstotliwością), ale przede wszystkim remontów torów tramwajowych i sieci trakcyjnej na moście i ulicy Królowej Jadwigi.
Odnowiony został w czerwcu przejazd przez tory tramwajowe na skrzyżowaniu ul. Krańcowej z ul. Warszawską, a ostatnio odcinki torów i rozjazdów na ul. Murawa i Winogrady, a także prace konserwatorskie stacji prostownikowych, które na tydzień (od 15 do23 czerwca) wyłączyły z ruchu tramwajowego trasy na Winiary, Wilczak i Winogrady.
Po nich zaczyna się (od 24 czerwca do końca sierpnia) największy w tym roku remont torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej w ul. Królowej Jadwigi (między ul. Półwiejską a Drogą Dębińską), a także modernizacja torowiska na moście Królowej Jadwigi i na ul. Strzeleckiej. Ponadto przebudowane zostaną przystanki tramwajowe, wzbogacone o elektroniczne tablice informacyjne. Utworzony zostanie również kolejny przystanek typu wiedeńskiego na ul. Górna Wilda w sąsiedztwie ul. Różanej.
Jak poinformował Adam Majchrzycki, zastępca dyrektora technicznego ds. infrastruktury poznańskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, prace w tych miejscach są niezbędne. Ostatni tak duży remont torów przeprowadzony był na ul. Królowej Jadwigi w latach 80-tych, a na pobliskim moście nad Wartą w latach 90-tych.
Natomiast Henryk Spychalski, zastępca dyrektora Zarządu transportu Miejskiego w Poznaniu dodał, że prace na tym ważnym dla komunikacji miejskiej odcinku, wykonywane będą w wakacje, tak by remonty były jak najmniej dokuczliwe dla pasażerów; w miarę możliwości w jednym terminie. Jednocześnie, podczas koniecznych robót torowych na moście i w ulicy Królowej Jadwigi, wykonane będą prace na ul. Górna Wilda (budowa przystanku wiedeńskiego przy ul. Różanej) oraz na ul. Strzeleckiej.
Na tegoroczne remonty torowisk i sieci trakcyjnej, a także odnowienie infrastruktury komunikacyjnej, w tym przystanków, miasto przeznaczyło 24 mln złotych. To już jest kolejny rok, kiedy w Poznaniu przeznacza się niemałe środki na ten cel. Wszystko dla zachowania bezpieczeństwa i podniesienia komfortu podróży. W ostatnich dwóch latach – w letnie wakacje – takim znacznym czynnościom modernizacyjnym poddana została trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. W tym roku – w styczniu –popularna „Pestka” obchodziła jubileusz 20-lecia, a linia ta nadal należy do najnowocześniejszych tras tramwajowych w Polsce i cieszy się dużym powodzeniem wśród pasażerów. Tramwaje jeżdżą tam z dużą prędkością, bo 70 km na godzinę, podczas gdy na innych trasach przejazd ten jest od 40-50km na godz., a na zatłoczonych ulicach lub starych torowiskach jeszcze wolniejszy.
Po zakończeniu prac torowo-sieciowych w ul. Królowej Jadwigi, również tam tramwaje przyśpieszą. Ponadto, po wakacjach letnich, wygodnie będzie się do nich wsiadać z przebudowanych przystanków.
Zanim to nastąpi – przypominamy – już od 24 czerwca pasażerów czekają duże zmiany w kursowaniu tramwajów. Trasy zmienią tramwaje pięciu linii (2, 7, 9, 15 i 20); kolejne pięć nie wyjedzie na trasy (3, 6, 12, 18 i 19); natomiast dwie linie: 13 i 16 kursować będą częściej.
Zmiany tras tramwajów:
Linia 2: z Ogrodów na Dębiec (i z powrotem) pojedzie przez ul. Towarową i Wierzbięcice.
Linia 7: zamiast na Zawady pojedzie do Miłostowa (w miejsce zawieszonej linii 6 – na czas remontu torów w ul. Królowej Jadwigi).
Linia 9: tak samo, jak tramwaje linii 2, pojedzie zastępczą trasą – ul. Towarową i Wierzbięcice.
Linia 15: zamiast górą – przez Kaponierę i most Teatralny – od „Bałtyku” pojedzie w kierunku Dworca Zachodniego, a stamtąd trasą PST na Piątkowo. Powrót w stronę Budziszyńskiej i Junikowa będzie również odbywał się wydłużoną trasą „Pestki” z przejazdem przez Dworzec Zachodni.
Linia 20: trasa z i do Piątkowa zostanie skrócona do al. Marcinkowskiego (tramwaje nie pojadą przez rondo Rataje i most Św. Rocha).
Kursować będą autobusy linii: T-6 (za tramwaje linii 6) na trasie: Dworzec Zachodni – Matyi- Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Matyi – Dworzec Zachodni. W dni robocze, w godzinach komunikacyjnego szczytu autobusy kursować będą co 5 minut.
Trasa tramwajowa w ul. Królowej Jadwigi (w latach 1919-50 Wały Królowej Jadwigi, 1950-89 ul. Juliana Marchlewskiego) zbudowana została etapami, jako linia omijająca centrum Poznania, będąca też najkrótszym połączeniem między Dworcem Głównym a Ratajami. Najpierw, w latach 1950-52 zbudowany został most (im. J. Marchlewskiego), po którym 22 lipca 1952 r. od ul. Strzeleckiej przejechały pierwsze tramwaje linii 13. Tuż za obecnym rondem na Ratajach (w kierunku Kórnika), poprzez zainstalowane zwrotnice przetokowe, zawracały do śródmieścia. Do Starołęki tramwaje linii 13, a potem „14” pojechały trzy lata później. W październiku 1955 roku przekazano do użytku pierwszy odcinek dwujezdniowej trasy „Marchlewskiego”, z torowiskiem po środku – omijającej śródmieście: od ul. Strzeleckiej do ul. Dzierżyńskiego (od 1979 r. ulica: Półwiejska i od 1981 r. Górna Wilda). Natomiast w maju 1957 r. kolejny odcinek trasy, o tych samych parametrach, między ul. Dzierżyńskiego a ul. Gwardii Ludowej (po zmianie nazwy w 1991 r. – ul. Wierzbięcice). Nową trasą pojechały wówczas tramwaje linii 14 (Palacza – Starołęka) i 16 (Winogrady – Rataje).
Tekst i zdjęcia: Andrzej Świątek
Trackbacks for this post
[…] Królowej Jadwigi w wakacje bez tramwajów […]
[…] Królowej Jadwigi w wakacje bez tramwajów […]
[…] Królowej Jadwigi w wakacje bez tramwajów […]