Zamknięto Teatralkę!


W poniedziałek rano  zamknięto  skrzyżowanie przy Moście Teatralnym. Przez  najważniejsze skrzyżowanie tramwajowe  w mieście w ogóle nie jeżdżą tramwaje. Trasy zmieniło aż 25 linii, w tym 14  tramwajowych i 9 autobusowych.

 

To prawdziwa kpina z pasażerów – znów zamykają „Teatralkę”!  We wrześniu 2013 r. w Poznaniu nastąpiła reorganizacja, a raczej dezorganizacja komunikacji tramwajowej, z powodu remontu skrzyżowania przy moście Teatralnym. Większość linii tramwajowych zmieniła trasy, natomiast trzy pętle zostały odcięte od reszty sieci. Pasażerów skazano na zastępczą komunikację autobusową, zamiast uruchomić na tych trasach tramwaje wahadłowe. Do podobnej sytuacji dojdzie między 25 a 31 sierpnia, gdy prowadzone będą roboty torowe w rejonie skrzyżowania ulic Roosevelta / Dąbrowskiego / most Teatralny. Pytanie, co po roku czasu miasto chce tam remontować i czy nie można było tego zrobić przy okazji poprzedniego remontu. Znów wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:

– zmienione zostaną trasy linii tramwajowych 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15 i 16, linii nocnej 201 oraz linii turystycznej 0;

– zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 17 i 20;

– uruchomione zostaną linie tramwajowe 19 i 28;

– uruchomione zostaną linie autobusowe „za tramwaj” T9 (Piątkowska – Marcinkowskiego) i T10 (Połabska SAM – Dworzec Zachodni);

– zmienione od nocy z poniedziałku na wtorek tj z 25 na 26 sierpnia zostaną trasy linii autobusowych nocnych 231, 232, 233, 234, 235, 236, 239, 243, 246 i 248.

Linia 2

DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego –

Dąbrowskiego – OGRODY

Linia 4

STAROŁĘKA – … – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty

Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Rataje – … – STAROŁĘKA

Linia 5

STOMIL – … – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … – STOMIL

Linia 8

MIŁOSTOWO – Warszawska – rondo Śródka – Jana Pawła II – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi –

most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN

Linia 9

DĘBIEC – … – Strzelecka – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka –… – DĘBIEC

Linia 10

DĘBIEC – … – Matyi – most Dworcowy – Głogowska – Zachodnia – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia 11

STAROŁĘKA – … – Głogowska – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia 13

STAROŁĘKA – … – rondo Rataje – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – most Dworcowy –

Roosevelta – Grunwaldzka – JUNIKOWO

Linia 15

BUDZISZYŃSKA – … – Roosevelta – Głogowska – Zachodnia – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia 16

FRANOWO – … – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … –

FRANOWO

Linia 17

Kursowanie zawieszone

Linia 19

DWORZEC ZACHODNI – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia 20

Kursowanie zawieszone

Linia 28

ZAWADY – Podwale – rondo Śródka – Estkowskiego – Małe Garbary – 23 Lutego – Mielżyńskiego – Gwarna – ŚWIĘTY MARCIN

Linia nocna 201

OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Kórnicka – OS.LECHA – … – rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Matyi – Głogowska – Dworzec Zachodni – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia turystyczna 0

Kurs do muzeum – bez zmian;

Kurs powrotny z muzeum:

GAJOWA – … – ZAJEZDNIA GŁOGOWSKA – … – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Matyi – Most Dworcowy – Roosevelta – Zwierzyniecka – GAJOWA

Kurs okrężny po mieście:

GAJOWA – Zwierzyniecka – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Estkowskiego – Małe Garbary – 23 Lutego – Mielżyńskiego – Gwarna – Święty Marcin – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Matyi – Most Dworcowy – Roosevelta – Zwierzyniecka – GAJOWA

Linia autobusowa zastępcza T9

PIĄTKOWSKA – Piątkowska – Koronna – Szydłowska – Wołyńska – Wojska Polskiego – Nad Wierzbakiem – Kościelna – Dąbrowskiego – Mickiewicza – Zwierzyniecka – Święty Marcin – MARCINKOWSKIEGO

Powrót: MARCINKOWSKIEGO – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Słowackiego – Mickiewicza – Kościelna – Nad Wierzbakiem – Wojska Polskiego – Wołyńska – Szydłowska – PIĄTKOWSKA,

Linia autobusowa zastępcza T10

POŁABSKA SAM – Połabska – Aleje Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Nowowiejskiego – al. Niepodległości – Powstańców Wielkopolskich – most Dworcowy – Głogowska – Zachodnia – DWORZEC ZACHODNI

Powrót: DWORZEC ZACHODNI – Głogowska – most Dworcowy – Matyi – al. Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Al. Solidarności – Połabska – POŁABSKA SAM

Dlaczego linia 28 pojedzie na Św. Marcin, skoro potrzebna byłaby na Fredry? Może dla pasażerów szkoda pieniędzy, ponieważ przeniesienie „przelotki” spod auli Akademii Muzycznej w okolice Opery lub nawet na sam most Teatralny kosztuje. Taniej będzie, jeżeli pasażerowie będą spacerować z „Teatralki” na Gwarną, a tramwaje wozić powietrze na Św. Marcinie.

Tym razem, dzięki dojazdowi do Dworca Zachodniego, trasa PST nie będzie odcięta od reszty sieci. Tego szczęścia nie mają pętle Połabska, Wilczak i Piątkowska. Wystarczyło wybudować łącznik od strony Pułaskiego do nowego odcinka PST. Innym rozwiązaniem jest budowa na Pułaskiego łuków łączących pętle na Piątkowskiej z tymi na Połabskiej i Wilczaku. Wtedy ten rejon miasta mogłyby obsługiwać tramwaje, a na odcinku od al. Wielkopolskiej do „Teatralki” wahadłowo pasażerów dowoziłyby autobusy.

Tym razem tramwaje mogłyby z Połabskiej dojeżdżać do Roosevelta, gdzie powinna być zamontowana „przelotka” oraz z Piątkowskiej do al. Wielkopolskiej (dlaczego nie dalej – poniżej). Problem w tym, iż w Poznaniu brakuje wagonów dwukierunkowych, które tym razem zostaną wykorzystane na linii 28. Jednak i temu można zaradzić, jeśli się chce, gdyż takowe pojazdy można pożyczyć, jak miało to miejsce w 2011 roku w przypadku wagonów z Krakowa. Można też wzorem Wrocławia, złączyć tyłami wagony typu 105N.

Rzecznik ZTM Bartosz Trzebiatowski, argumentował w ubiegłym roku, że ze względów technicznych, z powodu serwisowania taboru itp. pojazdy kursujące wahadłowo, nie mogą się pojawić na liniach odciętych od reszty sieci, gdyż muszą zjeżdżać do zajezdni.

Niestety, argumentacja ta była nietrafiona, gdyż tramwaje wahadłowe, kursowały w Poznaniu na odciętych odcinkach sieci w czasie remontów m.in.: Ronda Śródka w 2005 roku (stacjonowały na pętli Miłostowo), przy Moście Teatralnym w 2006 r. (kursowały po trasie PST, stacjonowały na Sobieskiego) czy wreszcie na Pułaskiego w 2009 roku (tramwaje kursowały między aleją Wielkopolską a pętlą na Piątkowskiej, na której stacjonowały – na zdjęciu). Jednak w 2013 roku i obecnie, pętle na Piątkowskiej i Połabskiej zostały pozbawione tramwajów. Może dlatego, że teraz ZTM, a nie MPK zajmuje się organizacją komunikacji. Prawda jak zwykle, dotyczy pieniędzy. Ponieważ wozokilometry autobusów są tańsze niż w przypadku tramwajów i dodatkowo nie trzeba ponosić kosztów serwisowania pojazdów poza zajezdnią. Znów dobro pasażerów przegrało z „oszczędzeniem pieniędzy”. Pamiętajmy o tym przy okazji nadchodzących wyborów.

Ponadto 29-31.08. w związku z prowadzeniem prac związanych z wymianą torowiska na części łuku ul. Pułaskiego / al. Wielkopolska – niemożliwy będzie przejazd samochodowy przez skrzyżowanie w ciągu ul. Pułaskiego na kierunku od ul. Winogrady do ul. Libelta.

Objazd autobusów linii 69 (kierunek Os. Kopernika) i 234 (kierunek Poznań Główny) przez Nowowiejskiego, Niepodległości, Libelta do Roosevelta.

Linia 231 (kursuje tylko w noc z 25 na 26 sierpnia tj z poniedziałku na wtorek)

RONDO RATAJE – Kr. Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Bukowska – Zeylanda – RONDO KAPONIERA

Powrót: RONDO KAPONIERA – Św. Marcin – Al. Niepodległości – Kr. Jadwigi – RONDO RATAJE

Autobus zatrzymuje się na wszystkich przystankach autobusów nocnych na trasie przejazdu.

Linia 232

OS. RUSA – … – rondo Rataje – Kórnicka – Dowbora-Muśnickiego – Podgórna – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta –– Zwierzyniecka – RONDO KAPONIERA

Powrót: RONDO KAPONIERA – Św. Marcin – Podgórna – Dowbora-Muśnickiego – Kórnicka – rondo Rataje – … – OS. RUSA

Linia 233

ZIELINIEC/MOGILEŃSKA – … – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta –– Zwierzyniecka – RONDO KAPONIERA

Powrót: bez zmian

Linia 234

POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – … – OS.BATOREGO

Powrót: bez zmian

Linia 235

OS.SOBIESKIEGO – … – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY

Powrót: bez zmian

Linia 236

POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Słowackiego – Mickiewicza – Dąbrowskiego – … – LITERACKA – … – Dąbrowskiego – Mickiewicza – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY

Linia 239

POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta –– Zwierzyniecka – WICHROWA/KIEKRZ

Powrót bez zmian

Linia 243

LUBOŃ PARKOWA/OS.DĘBINA – … – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY

Powrót: bez zmian

Linia 246

POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Słowackiego – Mickiewicza – Dąbrowskiego – … – LITERACKA – … – Dąbrowskiego – Mickiewicza – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY

Linia 248

RADOJEWO – … – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY

Powrót: bez zmian

Michał Sobkowiak

Fot. Andrzej Świątek i Poznańska Galeria Komunikacyjna

 

1 komentarz

  1. ALINA pisze:

    Maaasakra! Nie można było zrobić tego gdy była Teatralka zamknięta masę czasu? Teraz znowu … Ja podejrzewam, że to nie dokończenie tamtego remontu ale już naprawa , bo może coś sp….ono , jak zwykle w naszym pop…onym mieście… Tu się już żyć nie da..

Dodaj komentarz