W poniedziałek rano zamknięto skrzyżowanie przy Moście Teatralnym. Przez najważniejsze skrzyżowanie tramwajowe w mieście w ogóle nie jeżdżą tramwaje. Trasy zmieniło aż 25 linii, w tym 14 tramwajowych i 9 autobusowych.
To prawdziwa kpina z pasażerów – znów zamykają „Teatralkę”! We wrześniu 2013 r. w Poznaniu nastąpiła reorganizacja, a raczej dezorganizacja komunikacji tramwajowej, z powodu remontu skrzyżowania przy moście Teatralnym. Większość linii tramwajowych zmieniła trasy, natomiast trzy pętle zostały odcięte od reszty sieci. Pasażerów skazano na zastępczą komunikację autobusową, zamiast uruchomić na tych trasach tramwaje wahadłowe. Do podobnej sytuacji dojdzie między 25 a 31 sierpnia, gdy prowadzone będą roboty torowe w rejonie skrzyżowania ulic Roosevelta / Dąbrowskiego / most Teatralny. Pytanie, co po roku czasu miasto chce tam remontować i czy nie można było tego zrobić przy okazji poprzedniego remontu. Znów wprowadzone zostaną zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej:
– zmienione zostaną trasy linii tramwajowych 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15 i 16, linii nocnej 201 oraz linii turystycznej 0;
– zawieszone zostanie kursowanie tramwajów linii 17 i 20;
– uruchomione zostaną linie tramwajowe 19 i 28;
– uruchomione zostaną linie autobusowe „za tramwaj” T9 (Piątkowska – Marcinkowskiego) i T10 (Połabska SAM – Dworzec Zachodni);
– zmienione od nocy z poniedziałku na wtorek tj z 25 na 26 sierpnia zostaną trasy linii autobusowych nocnych 231, 232, 233, 234, 235, 236, 239, 243, 246 i 248.
Linia 2
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Wierzbięcice – Matyi – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego –
Dąbrowskiego – OGRODY
Linia 4
STAROŁĘKA – … – rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty
Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Rataje – … – STAROŁĘKA
Linia 5
STOMIL – … – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … – STOMIL
Linia 8
MIŁOSTOWO – Warszawska – rondo Śródka – Jana Pawła II – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi –
most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN
Linia 9
DĘBIEC – … – Strzelecka – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka –… – DĘBIEC
Linia 10
DĘBIEC – … – Matyi – most Dworcowy – Głogowska – Zachodnia – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia 11
STAROŁĘKA – … – Głogowska – Roosevelta – Zwierzyniecka – Kraszewskiego – Dąbrowskiego – OGRODY
Linia 13
STAROŁĘKA – … – rondo Rataje – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – most Dworcowy –
Roosevelta – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Linia 15
BUDZISZYŃSKA – … – Roosevelta – Głogowska – Zachodnia – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia 16
FRANOWO – … – Podgórna – 27 Grudnia – GWARNA – Święty Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – … –
FRANOWO
Linia 17
Kursowanie zawieszone
Linia 19
DWORZEC ZACHODNI – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia 20
Kursowanie zawieszone
Linia 28
ZAWADY – Podwale – rondo Śródka – Estkowskiego – Małe Garbary – 23 Lutego – Mielżyńskiego – Gwarna – ŚWIĘTY MARCIN
Linia nocna 201
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Dworzec Zachodni – Głogowska – Matyi – Królowej Jadwigi – rondo Rataje – Kórnicka – OS.LECHA – … – rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Matyi – Głogowska – Dworzec Zachodni – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO
Linia turystyczna 0
Kurs do muzeum – bez zmian;
Kurs powrotny z muzeum:
GAJOWA – … – ZAJEZDNIA GŁOGOWSKA – … – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Matyi – Most Dworcowy – Roosevelta – Zwierzyniecka – GAJOWA
Kurs okrężny po mieście:
GAJOWA – Zwierzyniecka – Roosevelta – Matyi – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jana Pawła II – Estkowskiego – Małe Garbary – 23 Lutego – Mielżyńskiego – Gwarna – Święty Marcin – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Matyi – Most Dworcowy – Roosevelta – Zwierzyniecka – GAJOWA
Linia autobusowa zastępcza T9
PIĄTKOWSKA – Piątkowska – Koronna – Szydłowska – Wołyńska – Wojska Polskiego – Nad Wierzbakiem – Kościelna – Dąbrowskiego – Mickiewicza – Zwierzyniecka – Święty Marcin – MARCINKOWSKIEGO
Powrót: MARCINKOWSKIEGO – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Słowackiego – Mickiewicza – Kościelna – Nad Wierzbakiem – Wojska Polskiego – Wołyńska – Szydłowska – PIĄTKOWSKA,
Linia autobusowa zastępcza T10
POŁABSKA SAM – Połabska – Aleje Solidarności – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Nowowiejskiego – al. Niepodległości – Powstańców Wielkopolskich – most Dworcowy – Głogowska – Zachodnia – DWORZEC ZACHODNI
Powrót: DWORZEC ZACHODNI – Głogowska – most Dworcowy – Matyi – al. Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – Al. Solidarności – Połabska – POŁABSKA SAM
Dlaczego linia 28 pojedzie na Św. Marcin, skoro potrzebna byłaby na Fredry? Może dla pasażerów szkoda pieniędzy, ponieważ przeniesienie „przelotki” spod auli Akademii Muzycznej w okolice Opery lub nawet na sam most Teatralny kosztuje. Taniej będzie, jeżeli pasażerowie będą spacerować z „Teatralki” na Gwarną, a tramwaje wozić powietrze na Św. Marcinie.
Tym razem, dzięki dojazdowi do Dworca Zachodniego, trasa PST nie będzie odcięta od reszty sieci. Tego szczęścia nie mają pętle Połabska, Wilczak i Piątkowska. Wystarczyło wybudować łącznik od strony Pułaskiego do nowego odcinka PST. Innym rozwiązaniem jest budowa na Pułaskiego łuków łączących pętle na Piątkowskiej z tymi na Połabskiej i Wilczaku. Wtedy ten rejon miasta mogłyby obsługiwać tramwaje, a na odcinku od al. Wielkopolskiej do „Teatralki” wahadłowo pasażerów dowoziłyby autobusy.
Tym razem tramwaje mogłyby z Połabskiej dojeżdżać do Roosevelta, gdzie powinna być zamontowana „przelotka” oraz z Piątkowskiej do al. Wielkopolskiej (dlaczego nie dalej – poniżej). Problem w tym, iż w Poznaniu brakuje wagonów dwukierunkowych, które tym razem zostaną wykorzystane na linii 28. Jednak i temu można zaradzić, jeśli się chce, gdyż takowe pojazdy można pożyczyć, jak miało to miejsce w 2011 roku w przypadku wagonów z Krakowa. Można też wzorem Wrocławia, złączyć tyłami wagony typu 105N.
Rzecznik ZTM Bartosz Trzebiatowski, argumentował w ubiegłym roku, że ze względów technicznych, z powodu serwisowania taboru itp. pojazdy kursujące wahadłowo, nie mogą się pojawić na liniach odciętych od reszty sieci, gdyż muszą zjeżdżać do zajezdni.
Niestety, argumentacja ta była nietrafiona, gdyż tramwaje wahadłowe, kursowały w Poznaniu na odciętych odcinkach sieci w czasie remontów m.in.: Ronda Śródka w 2005 roku (stacjonowały na pętli Miłostowo), przy Moście Teatralnym w 2006 r. (kursowały po trasie PST, stacjonowały na Sobieskiego) czy wreszcie na Pułaskiego w 2009 roku (tramwaje kursowały między aleją Wielkopolską a pętlą na Piątkowskiej, na której stacjonowały – na zdjęciu). Jednak w 2013 roku i obecnie, pętle na Piątkowskiej i Połabskiej zostały pozbawione tramwajów. Może dlatego, że teraz ZTM, a nie MPK zajmuje się organizacją komunikacji. Prawda jak zwykle, dotyczy pieniędzy. Ponieważ wozokilometry autobusów są tańsze niż w przypadku tramwajów i dodatkowo nie trzeba ponosić kosztów serwisowania pojazdów poza zajezdnią. Znów dobro pasażerów przegrało z „oszczędzeniem pieniędzy”. Pamiętajmy o tym przy okazji nadchodzących wyborów.
Ponadto 29-31.08. w związku z prowadzeniem prac związanych z wymianą torowiska na części łuku ul. Pułaskiego / al. Wielkopolska – niemożliwy będzie przejazd samochodowy przez skrzyżowanie w ciągu ul. Pułaskiego na kierunku od ul. Winogrady do ul. Libelta.
Objazd autobusów linii 69 (kierunek Os. Kopernika) i 234 (kierunek Poznań Główny) przez Nowowiejskiego, Niepodległości, Libelta do Roosevelta.
Linia 231 (kursuje tylko w noc z 25 na 26 sierpnia tj z poniedziałku na wtorek)
RONDO RATAJE – Kr. Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Bukowska – Zeylanda – RONDO KAPONIERA
Powrót: RONDO KAPONIERA – Św. Marcin – Al. Niepodległości – Kr. Jadwigi – RONDO RATAJE
Autobus zatrzymuje się na wszystkich przystankach autobusów nocnych na trasie przejazdu.
Linia 232
OS. RUSA – … – rondo Rataje – Kórnicka – Dowbora-Muśnickiego – Podgórna – 27 Grudnia – Gwarna – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta –– Zwierzyniecka – RONDO KAPONIERA
Powrót: RONDO KAPONIERA – Św. Marcin – Podgórna – Dowbora-Muśnickiego – Kórnicka – rondo Rataje – … – OS. RUSA
Linia 233
ZIELINIEC/MOGILEŃSKA – … – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta –– Zwierzyniecka – RONDO KAPONIERA
Powrót: bez zmian
Linia 234
POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Pułaskiego – … – OS.BATOREGO
Powrót: bez zmian
Linia 235
OS.SOBIESKIEGO – … – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY
Powrót: bez zmian
Linia 236
POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Słowackiego – Mickiewicza – Dąbrowskiego – … – LITERACKA – … – Dąbrowskiego – Mickiewicza – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY
Linia 239
POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta –– Zwierzyniecka – WICHROWA/KIEKRZ
Powrót bez zmian
Linia 243
LUBOŃ PARKOWA/OS.DĘBINA – … – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY
Powrót: bez zmian
Linia 246
POZNAŃ GŁÓWNY – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Słowackiego – Mickiewicza – Dąbrowskiego – … – LITERACKA – … – Dąbrowskiego – Mickiewicza – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY
Linia 248
RADOJEWO – … – Święty Marcin – al. Niepodległości – Libelta – Roosevelta – Zwierzyniecka – POZNAŃ GŁÓWNY
Powrót: bez zmian
Michał Sobkowiak
Fot. Andrzej Świątek i Poznańska Galeria Komunikacyjna
Maaasakra! Nie można było zrobić tego gdy była Teatralka zamknięta masę czasu? Teraz znowu … Ja podejrzewam, że to nie dokończenie tamtego remontu ale już naprawa , bo może coś sp….ono , jak zwykle w naszym pop…onym mieście… Tu się już żyć nie da..