Komunikacyjne wydarzenia z „siódemką” w tle


Niewątpliwie ważnym wydarzeniem dla poznaniaków była okolicznościowa impreza z okazji 20-lecia Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Wraz z paradą tramwajów (z osiedla Sobieskiego trasą Pestki i ul. Głogowską) odbyła się ona 29 stycznia 2017 r. w zajezdni MPK przy ul. Głogowskiej.

Ale nie tylko 20-lecie Pestki wyróżniło się w 137-letniej historii funkcjonowania komunikacji miejskiej w Poznaniu. Warto przypomnieć inne niektóre ciekawe okrągłe wydarzenia w kursowaniu poznańskich tramwajów, trolejbusów i autobusów z końcową cyfrą „7” w rocznicowej dacie.

100 lat temu

W 1917 roku rozpoczęły się regularne przewozy tramwajami  przesyłek pocztowych.  Zbudowane zostały w tym celu dwie rampy z odgałęzieniem toru – w sąsiedztwie peronu 4 na Dworcu Głównym i  na podwórzu Poczty Głównej, blisko placu Sapieżyńskiego (obecnie Wielkopolskiego). Do wyznaczonych w tym celu tramwajów  dołączano specjalne wózki, które przewoziły przesyłki pocztowe. Wiele z nich przeładowywano na kolej, która rozwoziła je także na tyły frontu zachodniego i wschodniego dla niemieckich żołnierzy (trwała wówczas I wojna światowa), a Poznań- położony z dala od frontów- był niemieckim zapleczem dla wojska. Przewozy te odbywały się także po wojnie, gdy Poznań był polskim miastem i prowadzone były do 1924 roku.

70 lat temu

14 marca 1947 roku nie jeździły tramwaje z powodu licznych podtopień torów i jezdni spowodowanych gwałtowną odwilżą po śnieżnej i mroźnej zimie. Następnego dnia tramwaje kursowały w ograniczonym zakresie. Po ustąpieniu odwilży i po naprawie uszkodzonych silników tramwaje liczniej wyjechały na trasy.

W kwietniu 1947 roku po odbudowie Mostu Teatralnego tramwaje pojechały ul.  Fredry, a w końcu maja do Garbar (do ul. Północnej). Nowa trasa ul. Zieloną, przez plac Bernardyński i ul. Garbary omijała Stary Rynek. Kursowały nią tramwaje linii 5 i 8.

Pod koniec  1947 roku oddano do użytku nową zajezdnię tramwajową przy ul. Madalińskiego.  Zjeżdżały i wyjeżdżały tam tramwaje obsługujące głównie Wildę oraz Sołacz, Jeżyce i Łazarz. Zawracały tam tramwaje linii 7 i 9. Zajezdnia przy Madalińskiego funkcjonowała do 2014 r., do czasu, gdy otwarto i zagospodarowywano dwa lata wcześniej nowoczesną zajezdnię na Franowie. W byłej zajezdni na Madalińskiego urządzane ma być muzeum poznańskiej komunikacji.

Po odbudowie sieci trakcyjnej w ul. Głównej z końcem sierpnia 1947 roku zaczęły kursować trolejbusy na linii ul. Mostowa – Główna. Pojechały tam pojazdy z „szelkami” linii 101. Przypomnijmy, że to była pierwsza linia trolejbusowa w Poznaniu i w kraju, oddana do użytku w lutym 1930 roku.

60 lat temu

W maju 1957 roku przekazana została do ruchu nowa trasa tramwajowa w ul. Marchlewskiego (obecnie Królowej Jadwigi) od ul. Wierzbięcice do Półwiejskiej. Skierowano tam tramwaje linii 14, które wcześniej na trasie z Łazarza na Starołękę jechały objazdem przez Rynek Wildecki., a także linię 16 (z Jeżyc do Rataj). W połowie lat sześćdziesiątych zamiast niej pojechała „szóstka” (z Grunwaldu do osiedla Warszawskiego).

Również w maju 1957 roku przywrócono do ruchu linię tramwajową w ul. 23 Lutego do placu Wielkopolskiego. Stało się to po odbudowaniu zniszczonej – w wyniku działań wojennych w 1945 roku – zabudowy wokół tej ulicy, jak i pl. Wielkopolskiego oraz pl. Młodej Gwardii (obecnie pl. Cyryla Ratajskiego). Z początku pojechały tam tramwaje linii 6 (z pętli przy ul. Bolkowickiej 17 (z ul. Sczanieckiej).

W 1957 roku – w związku z budową linii tramwajowej na Winogrady – zlikwidowana została trasa trolejbusów linii 105 (pl. Młodej Gwardii – ul. Pułaskiego – Umultowska)

50 lat temu

1 maja 1967 roku zlikwidowana została najstarsza w Poznaniu linia trolejbusowa „101” (w latach 1948 -54 oznaczona literą „Z”), kursująca na trasie Główna – Śródka – ul. Mostowa, długości ponad 3 km. Kursowała z przerwą w latach: 1945-47 od 1930 roku. Trolejbusy te zastąpiła linia autobusowa oznaczona numerem: „70”.

W lipcu przedłużona została trasa tramwajowa  w ulicy Starołęckiej (od Stomila do dworca kolejowego Poznań – Starołeka. Pojechały tam tramwaje linii 13 (z Junikowa), a potem również linii 14 (z Łazarza).

W październiku 1967 roku wprowadzony został ruch jednokierunkowy dla tramwajów w centrum miasta. Tramwaje pojechały jednym torem w kierunku  wschodnim (do ul. Podgórnej i placu Wiosny Ludów) – ulicą Czerwonej Armii (obecnie ul. Święty Marcin) oraz w kierunku zachodnim (stronę ul. Fredry i mostu Teatralnego) – al. Marcinkowskiego, przez plac Wolności i ul. 27 Grudnia.

Z końcem 1967 roku na ulicach poznania pojawiły się pierwsze przegubowe autobusy  jelcze AP021. Skierowane zostały na trasę linii 59. W pierwszych latach Poznań miał 11 tych pojazdów (zwanych „ogórkami”)oraz 9 – również przegubowych wozów – AP02 z Jelcza.

40 lat temu

Po trzydziestu latach funkcjonowania z końcem maja 1977 roku zamknięta została linia tramwajowa wzdłuż ul. Garbary (trasa „piątki” została skrócona – jadąc z Górczyna zawracały na al. Marcinkowskiego). Stało się to po otwarciu – 4 czerwca 1977 roku – nowej trasy tramwajowej, w ulicy Solnej i Małe Garbary. Pojechały nią (z pl. Wielkopolskiego przez most Chrobrego na Śródkę) tramwaje linii 8 i 16.

10 lat temu

14 sierpnia 2007 przekazana została do użytku trasa tramwajowa w ulicach: Podgórnej, Mostowej, Kórnickiej i przez most św. Rocha. Skróciła ona przejazd z centrum miasta do osiedli górnego tarasu Rataj i do Franowa. Pojechały nią tramwaje linii: 5, 13 i 16.

Opracowanie: Andrzej Świątek

Zdjęcia: Andrzej Świątek, Archiwum MPK Poznań

Dodaj komentarz