Komunikacja miejska szybsza i bardziej punktualna


Poznańskie tramwaje i autobusy przyspieszyły i poprawiła się ich punktualność.  Przedstawiona w tym zakresie przez ZTM w Poznaniu ocena wykazała, że w ubiegłym roku tramwaje jeździły z punktualnością 89 proc., a w 2016 roku 81 proc. Podobny wskaźnik dotyczył punktualności autobusów – 78 proc. w 2017 roku i 72 proc. w 2016.

Wpływ na to miało nie tylko wprowadzenie i usprawnienie na poznańskich ulicach tzw. Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który spowodował płynniejsze i szybsze przejazdy tramwajów i autobusów, ale również w ostatnich latach znacznie większe nakłady na modernizację torowisk i trakcji tramwajowej. Jak informuje biuro prasowe MPK w Poznaniu – na ten cel w tym roku przeznaczonych zostanie 25 milionów złotych. To ponad 8 razy więcej niż w 2014 roku i milion więcej niż rok temu przekazanych środków na remonty tramwajowej infrastruktury. Np. w ubiegłym roku nowego torowiska i sieci napowietrznej oraz przystanków doczekała się trasa tramwajowa w ul. Królowej Jadwigi, a także odcinek w ul. Dąbrowskiego i Zwierzynieckiej.

Oprócz remontów mających zapewnić bezpieczne i sprawne przejazdy tramwajom, w Poznaniu widoczny jest też coraz bardziej wprowadzany system ITS, a  sprzyja on przede wszystkim komunikacji publicznej. W ostatnim czasie – jak informuje ZTM w Poznaniu – rozbudowano go o nowe sygnalizacje, np. w ulicach:  Warszawska – Św. Michała,  Jana Pawła II – Baraniaka, Mostowa – Kazimierza Wielkiego, Księcia Mieszka I – Słowiańska, Garbary – Estkowskiego, Małe Garbary – Wroniecka, Garbary – Strzelecka, Zamenhofa – Piłsudskiego.

Także wydzielenie pasa jezdni dla autobusów, czyli utworzenie tzw. buspasów (np. na odcinkach ulic:  Kościelna – Nad Wierzbakiem, ul. Bukowska, ul. Garbary, ul. Kazimierza Wielkiego/Mostowa oraz na ul. Warszawskiej), a także wydzielenie torów tramwajowych ze wspólnego z samochodami użytkowania, np. w ul. Grunwaldzkiej (od ul. Matejki do Bukowskiej), czy w ul. Głogowskiej ma wpływ na to, że autobusy i tramwaje przyśpieszyły, nie stoją w tych miejscach w ulicznych korkach. Na przykład tramwaje linii: 5 i 6 zyskały niemal 4 minuty jadąc z Górczyna lub Grunwaldu w kierunku Rataj,  a autobusy – dzięki wspomnianym buspasom przyspieszyły i czas przejazdu skrócił się o od jednej do dwóch minut.

Również korekta tras autobusów przyczyniła się do krótszego czasu przejazdu. Tak jest np. w przypadku linii 51 i 71, które skierowano w ul. Towarową (poprzednio jeździły dłuższym odcinkiem al. Niepodległości, gdzie niemal codziennie są korki samochodowe).

Usprawniony dla niektórych linii autobusowych, np. 59, 63 i 69 został przejazd przez nową Kaponierę, gdzie autobusy zatrzymują na wspólnych z tramwajami przystankach. Dzięki temu bezpieczniejsze, a także wygodne i szybsze są dla pasażerów przesiadki. Również zmiana trasy autobusów linii 49  – z przejazdem przez tunel (w ul. Czechosłowackiej ) –skróciła przejazd o 3 minuty.

Andrzej Świątek

Fot. Andrzej Świątek

Dodaj komentarz