Jak zmieni się Poznań? Znamy założenia nowego studium


Miasto mozaika

Miasto mozaika zakłada wielofunkcyjność przestrzeni. Nowe studium uwzględnia wzbogacanie terenów zabudowy mieszkaniowej o zieleń i tworzenie lokalnych centrów usługowych. Dzięki temu wzmocniony zostanie trend powrotu do centrum Poznania rzemiosła oraz wyspecjalizowanych i innowacyjnych firm.

Jednocześnie ograniczy to potrzeby transportowe i infrastrukturalne nowych inwestycji oraz pozwoli wykorzystać potencjał terenów poprzemysłowych. W efekcie wzrośnie atrakcyjność śródmieścia oraz rola innowacyjności w rozwoju gospodarczym Poznania.

W projektowanym studium wskazano tereny dla produkcji i usług, w tym również tych o charakterze metropolitalnym i wyróżniającym Poznań w skali kraju (uczelnie i instytuty badawcze, Międzynarodowe Targi Poznańskie, Port lotniczy Poznań – Ławica), wpływające na rozwój miasta i gwarantujące miejsca pracy.

Idea miasta mozaiki to również przygotowanie Poznania na trend przeobrażania wielkich galerii handlowych. Studium pozwala przekształcać ich tereny w nowoczesne centra usług i miejsca zamieszkania lub obszary usługowo-produkcyjne, gdzie mogą powstać wielofunkcyjne kwartały miejskie.

Miasto dogodnego transportu

W Poznaniu przecinają się szlaki transportu międzynarodowego, krajowego, metropolitalnego i lokalnego. Określony w nowym studium model realizuje ideę miasta dogodnego transportu. Jest ona oparta na ograniczaniu dostępności śródmieścia dla ruchu samochodowego na rzecz transportu zbiorowego. Ma także wyznaczać zasady zmian w dostępności poszczególnych fragmentów Poznania, w zależności od ich charakteru.

Model wyznacza podstawowy system dróg, oparty o ramy komunikacyjne, a także trasy tramwajowe prowadzone przede wszystkim do terenów zabudowy mieszkaniowej. Elementy te wspierane są przez ciągi rowerowe, gdzie Wartostrada i szlak jezior łączą zarówno drogi promieniście rozchodzące się od centrum, jak i ulice osiedlowe. Nowe trasy tramwajowe, dworce kolejowe i komunikacji miejskiej oraz podmiejskiej, a także parkingi „Park and Ride” tworzą integralną sieć, która wzmocni konkurencyjność transportu zbiorowego.

Więcej na kolejnych stronach tego artykułu:

1 komentarz

  1. elcias pisze:

    Piekne zalozenia o zieleni, rekreacji itd. A gdzie w tym wszystkim jest zgoda poznanskich archtektow na budowe BLOKOWISKA na terenie Fortu VII przy ul. Marcelinskiej??? Wycinka starych pieknych akacji na rzecz niby nowoposadzonych mlodych kilku drzewek??? Gdzie tereny rekreacyjne tej czesci /czastki Poznania??? Gdzie ochrona zabytkow i zieleni??? Tak wiec moze najpierw weryfikacja istneijacych pozwolen ,a potem wielkie plany ….

Dodaj komentarz