Jak zaprojektować dobre opakowanie?


Praktycznie każdy sprzedawca zdaje sobie sprawę, że dobrze zaprojektowane opakowanie naprawdę pomaga w zdobywaniu klientów. Aby się rozwijać i osiągać sukcesy w swojej branży przedsiębiorcy potrzebują zjawiskowe i zapadające w pamięć opakowania dla swoich produktów.

Praktycznie każdy sprzedawca zdaje sobie sprawę, że dobrze zaprojektowane opakowanie naprawdę pomaga w zdobywaniu klientów. Aby się rozwijać i osiągać sukcesy w swojej branży przedsiębiorcy potrzebują zjawiskowe i zapadające w pamięć opakowania dla swoich produktów. Potwierdzają to sukcesy firm, które zastosowały skuteczne strategie projektowania opakowań.

Obecnie ze względu na ogromną konkurencję liczba sprzedaży w znacznym stopniu zależy od tego, czy producent dba o takie szczegóły jak np. jakość i wygląd opakowań. Jak zatem zaprojektować dobre opakowanie?

Projekt opakowania – jak się za to zabrać?

Pudełka na produkty ważne są nie tylko ze względów estetycznych lub marketingowych, ale przede wszystkim identyfikacyjnych – w końcu „jak nas widzą, tak nas piszą”. Sposób projektowania konkretnego opakowania zależy od jego przeznaczenia i rodzaju produktu, jednak w każdym przypadku musi ono posiadać niebanalne cechy i wyjątkowy charakter. Przed rozpoczęciem tworzenia projektu trzeba zastanowić się, jakiego rozmiaru musi być pudełko, aby zmieścić w nim sprzedawany produkt i kto jest grupą docelową. Następnie należy zdecydować, jakie elementy podkreślające rodzaj produktu powinny znaleźć się na opakowaniu (np. kartonowe opakowania dóbr luksusowych również powinny kojarzyć się z luksusem i przepychem). Warto również pamiętać o tym, by nadać opakowaniu cechy, które będą się kojarzyć z marką firmy.
Jak zaprojektować dobre opakowanie – sekrety projektowania opakowań

Jeżeli mamy już wstępną koncepcję opakowania i wiemy, jakie elementy muszą się na nim znaleźć, pora na wykorzystanie swojej kreatywności. Dopasowanie projektu pudełka do marki i trendów panujących na rynku ma duży wpływ na sprzedaż produktu. Obecnie dużą popularnością cieszą się proste i przejrzyste projekty. Minimalizm i jasny przekaz informacji o produkcie są więc jednymi z najczęstszych koncepcji. Dla wyróżnienia pudełka spośród innych ofert można zastosować niestandardowy font czcionki – np. zakrzywione, płynne linie idealnie pasują do płynów jak np. napoje czy kosmetyki i perfumy – https://druk-plus.pl/produkty/opakowania-na-kosmetyki/

Jak już wspominaliśmy, minimalizm jest „trendy”, więc nie warto stosować zbyt wielu ilustracji i grafik, chyba że ma być to prosta ilustracja pokrywające całe opakowanie. To samo dotyczy kolorystyki. Należy jednak zaznaczyć, że często klienci zapamiętują konkretny produkt właśnie dzięki prawidłowo dobranej kolorystyce opakowania. Kolor opakowania powinien wywoływać emocje, skojarzenia i być łatwy do zapamiętania. Walory sprzedażowe są bardzo ważne, jednak atrakcyjny wygląd opakowania nie może być osiągany kosztem bezpieczeństwa i funkcjonalności. Klienci oczekują przede wszystkim tego, aby opakowanie było praktyczne i gwarantowało bezpieczeństwo, na przykład podczas dostawy.

Estetyczne opakowanie dla każdej marki na rynku

Opakowanie, które ma pomóc w sprzedaży produktu, musi być oryginalne i jedyne w swoim rodzaju. Dla jego stworzenia można się jednak posłużyć doświadczeniem innych. Czym cechują się zatem opakowania, które pomogły sprzedawcom odnieść oczekiwany sukces? Takie opakowania odznaczają się przede wszystkim połączeniem atrakcyjnego wyglądu z bezpieczeństwem i wygodnym dostępem do zawartości. Muszą być również łatwe do złożenia i transportu, ponieważ duża część klientów dokonuje zakupów online. Nie można zapomnieć o konieczności spełnienia technicznych i prawnych wymagań – w zależności od rodzaju sprzedawanego produktu, niektóre branże mają konkretne wymagania co do opakowań.
O czym nie można zapomnieć przy projektowaniu opakowania?

Jeżeli produkt ma być sprzedawany w sklepie, trzeba również zwrócić uwagę na miejsce dla umieszczenia kodu kreskowego. Opakowanie musi być dopasowane do branży. Oznacza to, że w niektórych branżach znacznie lepiej sprawdzają się proste, wręcz mało kreatywne projekty. Treść na pudełku musi być przejrzysta i łatwa do zrozumienia. W centralnym miejscu można umieścić to, co powinno skłonić klienta do zakupu – nazwa, marka, zaskakujące logo lub np. nazwa produktu. Każde opakowanie powinno mieć swój element charakterystyczny – może to być np. drobny akcent (np. wzorek lub minimalistyczne logo), połączenie kolorów bądź ozdoba.

Ekologiczne opakowania – jak projektować, aby zachwycić klienta?

W ostatnim czasie jednym z największych hitów zostały okrzyknięte ekologiczne opakowania. Coraz więcej osób zwraca uwagę na problem klimatyczny, dlatego wiele z nich decyduje się na zakupy w firmach, które pokazują, że dbają o środowisku. Połączenie nowoczesności i ekologicznego charakteru zawsze ociepla wizerunek firmy i wpływa na jej pozytywny odbiór przez potencjalnych konsumentów.

Ekologiczne opakowania mogą być wykonane z materiałów łatwych do recyklingu jak np. papier i tektura lub wyróżniać się tym, że są wielokrotnego użytku (wtedy klient będzie mógł wykorzystywać opakowanie na własny użytek). Do stworzenia ekologicznego projektu można również skorzystać z surowców odnawialnych jak np. bambus lub ze sposobów produkcji, które są bezpieczne dla środowiska.
Minimalizm – przepis na zachwycenie klientów w XXI wieku

Jak już kilkukrotnie wspominaliśmy, konsumenci uwielbiają minimalistyczne projekty. W kontekście opakowań minimalizm to przede wszystkim oszczędność formy. Udowodniają to np. firmy, które oferują swoje produkty w pudełkach ozdobionych samym logo. Decydując się na takie rozwiązanie, trzeba jednak pamiętać o tym, że w takiej sytuacji logo musi być czymś specjalnym. Wyrazista kompozycja jest jedną z najważniejszych cech minimalistycznego stylu, dlatego dla podkreślenia unikalności opakowania można dodać nadruk w jednym kolorze pasującym do tła. Co ważne, minimalizm sprawdza się w praktycznie każdej branży, dlatego nie trzeba się obawiać, że projekt w takim stylu będzie niestosowny.
O czym jeszcze warto pamiętać przy projektowaniu opakowań?

Przyciągające uwagę grafiki umieszczone na opakowaniu to również skuteczny sposób, aby dotrzeć do konsumenta. Jednym z rozwiązań jest również umieszczenie na boku opakowania małych ilustracji pokazujących zastosowanie produktu, co z pewnością będzie pomocne dla grupy docelowej danego produktu i dla promocji całej marki. Trzeba pamiętać, że dobry design i kształt różnych opakowań to istotny element marketingu, ponieważ każde opakowanie mówi różne rzeczy o marce. Aby stworzyć nowe opakowania kartonowe, można np. posłuchać swoich konsumentów poprzez przeprowadzenie różnych ankiet lub rozmów ze stałymi klientami.

Niestandardowe projekty opakowań wykonuje Drukarnia internetowa Poznań DRUK PLUS – Zapraszamy!

Dodaj komentarz