Wolne Tory to rozległy obszar o powierzchni ok. 117 ha położony pomiędzy Wildą i Łazarzem. Od południa granicę stanowi ulica Hetmańska, gdzie w przyszłości znajdował się będzie przystanek kolei metropolitalnej. Na zaniedbanych dotąd terenach ma powstać dzielnica o charakterze śródmiejskim, z zabudową zarówno mieszkaniową jak i usługową.
– Przyjęliśmy podstawowe założenia – wyjaśniała Elżbieta Janus, dyrektor Miejskiej Pracowni Urbanistycznej. – Główną osią kompozycyjną jest zielony ciąg tramwajowy i pieszo-rowerowy. Na terenie dzielnicy zaplanowana jest też – oddzielona od niego – droga o charakterze śródmiejskim. Zależało nam bardzo na stworzeniu odpowiedniej przestrzeni publicznej – dużego placu miejskiego. Znaleźliśmy na niego miejsce w północnej części terenu, w pobliżu obecnej galerii handlowej. Istotne też było połączenie Wildy z Łazarzem. Zaplanowaliśmy więc tunel samochodowy pod torami oraz kładkę, która ma być zielonym łącznikiem między tymi dwiema dzielnicami.
Na całym terenie zaplanowano wiele terenów zielonych oraz przestrzenie ogólnodostępne dla mieszkańców. Największą z nich będzie wspomniany już duży, reprezentacyjny plac miejski, otwierający teren Wolnych Torów od północy. Ma on być otoczony prestiżową zabudową o zwartym, śródmiejskim charakterze.
Przestrzeń ta będzie graniczyła z tzw. nowym „city”, gdzie wokół głównego skrzyżowania z promieniście rozchodzącymi się ulicami, projektanci rozlokowali najwyższe budynki. W sąsiedztwie nowoczesnych budynków znajdować się będą obiekty zabytkowe, takie jak hala nitowa czy wieże ciśnień – oczywiście zrewitalizowane i zaadaptowane do nowych funkcji.